شش «معجون شیمیایی» که روند پیری را معکوس می‌کنند

به نظر می‌رسد دانشمندان اکسیر جوانی را کشف کرده‌اند، و ترکیب دارویی را یافته‌اند که می‌تواند روند پیری را معکوس کند.

به گزارش فاکس نیوز، پژوهشگران دانشگاه هاروارد مولکول‌هایی را یافته‌اند که «روند پیری سلول‌ها را معکوس و سلول‌های پیر انسان را جوان می‌کند».

این گروه از پژوهشگران شش ترکیب شیمیایی را شناسایی کرده‌اند که در کمتر از یک هفته موش‌ها را به «وضعیت جوان‌تر» بازگرداند.

پروفسور دیوید سینکلر، مدیر مرکز پژوهش پیری و زیست‌شناسی پل اف‌.‌ گلن در دانشکده پزشکی هاروارد، هفته گذشته در توییتر نوشت: «بررسی عصب بینایی، بافت مغزی، کلیه، و عضله نتایج امیدوارکننده‌ای داشت، بینایی و طول عمر موش‌ها افزایش یافت، و اخیرا، در آوریل سال جاری، بینایی میمون‌ها بهبود پیدا کرد.»

یافته‌های این پژوهش که در نشریه ایجینگ (Aging) منتشر شده است، نشان می‌دهد پیری فرایندی بازگشت‌پذیر است نه اجتناب‌ناپذیر. این می‌تواند خبر خوب برای کسانی باشد که در جست‌و‌جوی اکسیر جوانی، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار در کلینیک‌ها هزینه می‌کنند.

سینکلر در ادامه این توییت نوشت: «ما پیش‌تر نشان دادیم که معکوس‌سازی سن با استفاده از ژن‌درمانی و فعال‌سازی ژن‌های جنینی ممکن است. اکنون نشان می‌دهیم که با کوکتل‌های شیمیایی هم ممکن است، یک قدم به سوی جوان‌سازی مقرون‌به‌صرفه کل بدن.»

به گزارش فورچون‌، سینکلر در یک بیانیه مطبوعاتی گفت این کشف جدید معکوس‌سازی روند پیری را با یک قرص ممکن می‌کند، و از بهبود بینایی گرفته تا درمان موثر بیماری‌های مرتبط با کهولت کاربرد دارد.

اما ترکیب این معجون چیست؟ حتی ایلان ماسک هم در پاسخ سینکلر، توییت زد: «بسیار خب، دقیقا چی هست؟»

این ترکیب از مولکول‌های گوناگون تشکیل شده است، از جمله والپروییک اسید‌ــ داروی ضد صرع و تشنج که برای میگرن و اختلال‌های روانی کاربرد دارد‌ــ و یک داروی سرطان که خواص ضدپیری دارد.

سینکلر می‌گوید تیم او دارد برای آزمایش‌های سلولی انسانی با استفاده از ژن‌درمانی آماده می‌شود و آزمایش‌های بالینی انسانی تا یک دهه آینده انجام خواهد شد.

او می‌افزاید ما آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنیم که بیماری‌های مرتبط با کهولت درمان می‌شوند، جراحت‌ها راحت‌تر ترمیم می‌شوند و رویای جوان‌سازی تحقق پیدا می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۰ جولای ۲۰۲۳