آمریکا ۱۴ بانک عراقی را برای جلوگیری از قاچاق دلار به ایران تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا همراه با بانک مرکزی نیویورک ۱۴ بانک عراقی را به ظن پولشویی برای جمهوری اسلامی و انتقال دلار به ایران تحریم کرد.

طبق تحریم‌های جدید که روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه اعمال شد، آمریکا بر نقل‌وانتقالات دلاری ۱۴ بانک عراقی ممنوعیت اعمال کرد.

به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، هدف از این ممنوعیت، جلوگیری از پولشویی و انتقال دلار آمریکا به ایران و برخی دیگر از کشورهای تحریم شده خاورمیانه است.

این روزنامه می‌نویسد اعمال تحریم‌های جدید آمریکا احتمالا روابط بغداد و واشینگتن را دچار تنش کند و تبعات آن نیز بر ارزش دینار عراق و زندگی مردم این کشور تاثیر بگذارد.

این تحریم‌ها در پی چندین ماه تلاش آمریکا برای کاهش تنش‌ها با ایران انجام می‌شود، بویژه که وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا مجوز پرداخت ۲.۵ میلیارد یورو بدهی مسدود شده عراق به ایران از بابت واردات گاز و برق را صادر کرد.

با این‌حال، در پی تلاش‌های مکرر ایران برای توقیف نفتکش‌ها در خلیج فارس، دوباره آمریکا رویکرد سرسختانه‌ای علیه ایران در پیش گرفته و هفته گذشته پنتاگون از ارسال ناوهای جنگی و جنگنده‌های پیشرفته به خلیج فارس برای ممانعت از آزار و توقیف کشتی‌ها توسط جمهوری اسلامی خبر داد.

مقامات آمریکایی به وال استریت جورنال گفته‌اند این کشور طبق اطلاعاتی که به‌دست آورده، در حال اتخاذ اقداماتی علیه برخی از بانک‌های عراقی است که وارد پولشویی و نقل‌وانتقالات جعلی برای افراد تحریم‌شده شده‌اند.

این مقامات می‌افزایند نگرانی آمریکا از بهره‌برداری جمهوری اسلامی از نقل‌وانتقالات غیرقانونی بانک‌های عراقی افزایش یافته است.

یک مقام آمریکایی گفته است ما دلایل قوی داریم که مقصد برخی از نقل‌وانتقالات مالی، افراد تحریم‌شده یا کسانی هستند که احتمالا در آینده تحریم می‌شوند و همه آن‌ها با ایران ارتباط دارند.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی برای مدت‌ها از سیستم بانکی عراق برای قاچاق دلار به کشور استفاده کرده و مقامات آمریکا نیز بارها به دولت عراق هشدار داده بودند که جلو انتقال دلار به ایران را بگیرند.

وال استریت جورنال بهمن‌ماه پارسال نیز به نقل از مقام‌های آمریکایی و عراقی گزارش داد که آمریکا با هدف کاهش پولشویی و جلوگیری از انتقال غیرقانونی دلار به برخی کشورهای تحت تحریم در خاورمیانه به‌ویژه ایران، محدودیت‌های شدیدتری را برای بانک‌های خصوصی عراق وضع کرده است.

به گفته مقامات فعلی و سابق آمریکا و عراق، بانک‌ها و صرافی‌های عراق سودهای کلانی از تراکنش‌های جعلی و غیرقانونی دلار به‌دست می‌آورند و دلار ارزان دریافتی از بانک مرکزی عراق را به قیمت بالاتر به ایران می‌فروشند.

این گزارش می‌افزاید برای بیش از دو دهه، خرید و فروش دلار در عراق به منبع فساد تبدیل شده؛ چرا که بانکداران با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و سیاستمداران قدرتمند عراقی برای دسترسی ایران به دلار آمریکا همدستی می‌کنند.

اخیرا آمریکا دسترسی چهار بانک عراقی به دلار را قطع کرده بود؛ موضوعی که به افت ارزش دینار و افزایش قیمت کالاهای وارداتی عراق منجر شد و اعتراضات مردم را در پی داشت.

این اقدامات باعث شد که نقل‌وانتقالات روزانه دلار از طریق بانک‌های تجاری عراق، که گاه بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار در روز بود، تا ۸۰ درصد یا بیشتر کاهش یابد.

به گفته مقامات آمریکایی، بررسی دقیق‌تر تراکنش‌های دلاری از سال گذشته، به وزارت خزانه‌داری آمریکا کمک کرد تا ۱۴ بانکی را که تراکنش‌های مشکوک انجام می‌دادند شناسایی کند.

بر اساس گزارش وال استریت جورنال، ۱۴ بانک تحریم شده در مجموع فقط ۱.۲۹ درصد از کل دارایی‌های بانکی عراق را در اختیار دارند و تاثیر زیادی بر مردم عراق نخواهد داشت.

به گفته مقامات آمریکایی، از زمانی که خزانه‌داری و بانک مرکزی نیویورک بررسی دقیق‌تر تراکنش‌های دلاری را از پاییز گذشته آغاز کردند، تعداد تراکنش‌های جعلی ارزی از طریق سیستم بانکی عراق کاهش یافته است.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۲۰ جولای ۲۰۲۳