شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت تولد ۳۰ سالگی نوید افکاری: راه او تا آزادی ایران ادامه دارد

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی به مناسبت زادروز نوید افکاری، یاد او به‌عنوان «قهرمان جاویدنام وطن» را گرامی داشت.

شاهزاده رضا پهلوی روز شنبه در توییتی نوشت: «امروز ۳۱ تیرماه، زادروز قهرمان جاویدنام وطن، نوید افکاری است. او امروز ۳۰ ساله می‌شد اگر که رژیم جوان‌کش خامنه‌ای جانش را نمی‌گرفت.»

او ضمن بازنشر ویدیویی از مزار نوید افکاری در سالروز تولد او، افزود: «یاد نوید زنده و همیشگی است و راهش تا آزادی ایران ادامه دارد.»

در ویدیو کوتاهی که از تولد ۳۰ سالگی نوید افکاری در مزار او منتشر شده، دیده می‌شود که بر سنگ مزار او کیک و شمع گذاشته شده‌ و تصنیف «از خون جوانان وطن لاله دمیده» پخش می‌شود. مادر نوید افکاری نیز بر مزار او حضور دارد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نوید افکاری را در ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام کرد. او و برادرانش حبیب و وحید در پی وقایع اعتراضی مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت شدند. مقام‌های قضایی و امنیتی ایران نوید را به «قتل یک مامور امنیتی طی این حوادث، توهین به رهبر و تشکیل دسته‌ معاند برای برهم زدن امنیت کشور» متهم کردند.

نوید افکاری در طول بازداشت بارها اتهام قتل را رد کرد و به اعتراف‌هایی که زیر شکنجه از او گرفته شده بود و همچنین نبود مدارکی که قتل را به او و برادرانش منتسب کند، اعتراض کرد.

او در پیامی که از زندان فرستاده بود روند دستگیری، شکنجه در اداره آگاهی و دادرسی در دادگاه انقلاب را اینگونه شرح می‌دهد: «برای طناب دارشان دنبال گردن می‌گردند.»

در صدای ضبط‌شده‌ مربوط به روز دادگاه، نوید افکاری می‌گوید: «فیلم دوربین مداربسته‌ای که به‌عنوان مدرک در کیفرخواست آورده شده، یک‌بار دیگر در دادگاه نشان داده شود تا مشخص شود افراد سوار بر موتورسیکلت، من و برادرانم نیستیم.»

یکی از برادران نوید افکاری نیز به نقل از خود او گفته بود در زمان بازداشت به او داروها روان‌گردان و توهم‌زا خورانده بودند.

شاهزاده رضا پهلوی، همچنین در روز شنبه، مطلبی را که در شهریور ۱۳۹۹ (نیمه سپتامبر ۲۰۲۰) در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر کرده بود، باز نشر کرد.

او در این یادداشت ضمن اشاره به بازداشت نوید افکاری و دو برادرش در جریان اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ می‌نویسد که نوید افکاری پس از ماه‌ها شکنجه برای «اعتراف اجباری به قتل یک مامور امنیتی»، به مرگ محکوم شد و با وجود تلاش گسترده بین‌المللی و داخلی برای لغو حکم، نوید افکاری ۲۷ ساله اعدام شد.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «قتل نوید افکاری با هدف ساکت کردن اعتراض‌ها انجام شد. رژیم با کشتن یک ستاره ورزشی در حالی که جامعه بین‌المللی آن را محکوم می‌کند، این پیام را به ایرانیان می‌فرستد: اعتراض کنید، مهم نیست که چه کسی باشید شما را می‌کشیم.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با اشاره به سابقه جمهوری اسلامی در کشتار، قتل نوید افکاری را «شوک‌آور» توصیف کرد و افزود که این کار جدیدی نیست. او نوشت:‌ «رژیم خانواده‌ها را به طور ساختاری هدف می‌گیرد و از بستگان برای تحویل گرفتن بدن‌های بی‌جان انسان‌هایی که کشته است پول طلب می‌کند.»

او در این یادداشت همچنین در انتقاد از فعالیت‌های برخی ناظرانی که مشغول تعامل و عادی‌سازی روابط با جمهوری اسلامی‌اند، نوشت امید دموکراسی‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی به رفتار عادی از طرف رژیم جمهوری اسلامی، به اعتبار این کشورها و سازمان‌ها لطمه می‌زند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۳ جولای ۲۰۲۳