آمریکا:‌ بخشی از بدهی‌های عراق به ایران از طریق عمان آزاد می‌شود

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که بخشی از اموال بلوکه‌شده ایران که در بانک‌های عراق نگهداری می‌شود، به عمان منتقل می‌شود.

میلر، دوشنبه دوم مرداد در کنفرانس خبری روزانه این وزارت خارجه گفت عمان پذیرفته است مدیریت بخشی از منابع آزادشده در عراق را بر عهده بگیرد.

واشینگتن پیش‌تر موافقت خود با آزاد کردن دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در عراق تایید کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد خروج این اموال از بانک‌های عراق و انتقال به عمان به معنی رفع محدودیت‌های ایران برای دسترسی به آن نیست و قرار است با نظارت واشینگتن برای تامین نیاز‌های بشردوستانه و کالاهای ضروری هزینه شود.

او به مبلغ پولی که قرار است در اختیار عمان قرار بگیرد اشاره‌ای نکرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته به «معافیت» هفته گذشته دولت بایدن در خصوص بدهی عراق به تهران اشاره کرده و گفته بود: «دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. پیشرفت‌هایی داشتیم ولی نیازمند وصول مطالبات هستیم.»

این اولین بار است که ایالات متحده اجازه می‌دهد چنین وجوهی به حساب‌هایی در بانک‌هایی به غیر از بانک‌های عراق واریز شود.

خبرگزاری «رویترز» هفته گذشته در گزارشی نوشت که در ماههای اخیر تهران سعی کرده بود با توقف صادرات گاز طبیعی خود به عراق و محدود کردن توانایی عراق برای تولید برق، بغداد را تحت فشار بگذارد تا مجوز جدیدی برای آزادسازی وجوه خود از واشینگتن دریافت کند.

ایران از سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های بزرگ خارج شد، تحت تحریم‌های اقتصادی گسترده آمریکا است.

با این حال تحریم‌های ایالات متحده بر نفت و گاز ایران، پرداخت‌های بغداد برای واردات را با مشکل مواجه کرد و باعث شد که بدهی‌های معوقه زیادی را متحمل شود که این امر، ایران را به قطع منظم صادرات گاز خود به عراق وادار ساخت.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۲۵ جولای ۲۰۲۳