روایت رویترز از رایزنی مقامات رژیم اسلامی و حماس درباره نوع واکنش به تحولات اسرائیل

رویترز به نقل از منابعی در جمهوری اسلامی ایران و حماس گزارش داد که مقامات امنیتی عالی سپاه و حماس هفته گذشته نشستی محرمانه برای بررسی نوع واکنش به تحولات اسرائیل برگزار کردند.

دولت بنیامین نتانیاهو این روزها به دلیل اصلاحات در سیستم قضایی به شدت مورد انتقاد است و اعتراض‌های گسترده‌ای در اسرائیل در جریان است.

یک دیپلمات جمهوری اسلامی به رویترز گفت که این نشست محرمانه با حضور یک فرمانده عالی‌رتبه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسول فعالیت‌های برون‌مرزی است، برگزار شد.

رویترز به محل برگزاری این نشست اشاره نکرده است اما می‌گوید که دو مقام امنیتی دیگر از ایران و مقاماتی از حماس نیز در این نشست که سه ساعت به‌طول انجامید حضور داشتند.

براساس گزارش رویترز، دو طرف اتفاق نظر داشتند که بحران جاری در اسرائیل هم‌اکنون هم به آن ضربه زده است اما توافق کردند که هیچ دخالت مستقیمی برای دامن‌زدن به تنش‌ها نداشته باشند. به روایت رویترز، این توافق به این دلیل انجام شد که تهران و حماس نمی‌خواهند نخست وزیر اسرائیل بتواند انگشت اتهام را به سوی دشمنان خارجی نشانه برود.

یک منبع در حماس به رویترز گفت که حماس، جمهوری اسلامی ایران و نیروی قدس درباره کل موقعیت جاری صحبت کرده‌اند.

حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی به‌شمار می‌روند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله اخیرا گفته است که اسرائیل در مسیر نابودی قرار دارد. هدفی که رهبران جمهوری اسلامی نیز از سال‌ها پیش بارها تکرار کرده‌اند که یکی از مهمترین خواسته‌هایشان است.

یک منبع در لبنان به رویترز گفت که اخیرا شبه‌نظامیان حزب‌الله در نزدیکی مرز اسرائیل دیده شده‌اند.

گزارش رویترز حاکی از آن است که مقامات حزب‌الله نیز در عالی‌ترین سطح تحولات اسرائیل را بررسی کرده‌اند و برنامه‌هایی برای سوء‌استفاده از وضعیت در آینده دارند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ جولای ۲۰۲۳