لوکوموتیو اقتصادی حکومت در مسیر سقوط؛ خوراکی‌ها همچنان صدرنشین جدول گرانی‌

دولت ابراهیم رئیسی در دو سال گذشته در حوزه اقتصاد رکوردهای منفی بسیاری را ثبت کرده که مهمترین‌ آنها در سریال دنباله‌دار تورم است.

تورم مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها اما حساس‌ترین رکوردی است که لوکوموتیو اقتصادی ابراهیم رئیسی را در مسیر سقوط قرار داده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار تورم مواد خوراکی و آشامیدنی در تیرماه حدود ۷۰ درصد بوده است.

بررسی‌های صدای آمریکا از گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار از وخامت اقتصادی جامعه روستایی در ایران حکایت دارد و تورم سالانه این بخش در تیرماه نزدیک به ۵۲ درصد بوده است.

این در حالی است که بر اساس محاسبات این مرکز دولتی؛ تورم سالانه شهرنشینان ۴۶.۸ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش تورم خوراکی‌ها در تیر ماه ۶۷ درصد بوده است. در بین خوراکی‌ها نیز تورم گوشت قرمز و ماکیان با تورم ۸۶ درصدی پیشتاز هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره یکساله منتهی به تیرماه تورم گروه لبنیات و تخم مرغ بعنوان یکی از مهم‌ترین اقلام مصرفی روزانه مردم ۷۱.۵درصد بوده است.

نکته جالب توجه دیگر تورم نان و غلات است که با تورم ۵۸.۳ درصدی همراه بوده و به نوعی نشان دهنده حرکت خزنده قیمت‌ها در این بخش است. قیمت نان البته از دو روز پیش در مشهد با افزایش ۴۰ درصدی همراه شد و بر اساس اعلام مسئولان در استان‌های دیگر هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

در واکنش به روند شتابنده افزایش قیمت‌ها و خالی شدن سفره‌های مردم، سخنگوی دولت سیزدهم روز پنجشنبه ۵ مرداد مدعی شد که ابراهیم رئیسی به خاطر گرانی‌ها «شبها خواب» ندارد. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز در روزهای اخیر از روند کاهش تورم صحبت کرده و آن را ادامه دار دانسته است.

هرچند آمارها روند کاهشی را نشان می‌دهد اما کارشناسان بر این باورند که اقتصاد ایران چالش‌های بزرگ‌تری را پیش رو دارد. در همین رابطه پیمان مولوی کارشناس اقتصادی به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است: «من امیدوارم این اتفاق نیفتد، ولی اگر رشد نقدینگی بیش از ۴ درصد در ماه شود و رشد اقتصادی نزدیک به یک تا دو درصد باشد، نرخ تورم ۷۰ درصد را هم می‌توانیم ببینیم.»

بررسی گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که در تیرماه تورم مسکن ماهانه ۲.۴ درصد؛ تورم نقطه به نطقه ۳۸درصد و تورم سالانه ۳۶ درصد بوده است.

در همین ماه تورم خدمات مربوط به مسکن نیز شاهد تورم چشمگیر بوده به طوری که تورم ماهانه خدمات نگهداری و تعمیر مسکن ۴.۶ درصد؛ تورم نقطه به نقطه ۴۶.۴ درصد و تورم سالانه در این بخش ۵۰.۳ درصد بوده است.

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی نوشت که متوسط قیمت مسکن در تهران از ۷۰ میلیون تومان عبور کرده است و با وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن تنها ۱۴ متر مسکن میتوان تهیه کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۹ جولای ۲۰۲۳