تشدید فشارها برای متوقف کردن برنامه پهپادی رژیم اسلامی حاکم بر ایران

تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای متوقف کردن برنامه ساخت و فروش پهپادهای نظامی حکومت ایران ادامه دارد. هرچند بیشتر تلاش‌ها متوجه همکاری‌های نظامی ایران و روسیه و تامین پهپاد برای ارتش روسیه است، موضوع فقط محدود به جنگ اوکراین نیست.

وب‌سایت خبری-تحلیلی جوئیش اینسایدر روز جمعه ۲۸ ژوییه (۶ مرداد) از تنظیم طرحی خبر داد که هدف آن مقابله با تهدید هواپیماهای بدون‌سرنشین (پهپاد) حکومت ایران از راه تقویت همکاری‌های آمریکا و اسرائیل است.

به گزارش جوئیش اینسایدر، بیش از ۴۰ تن از قانون‌گذاران در کنگره آمریکا طرحی را آماده کرده‌اند که مقام‌های وزارت دفاع آمریکا را ملزم می‌‌کند از راه افزایش بودجه‌های نظامی، با تهدید برنامه ساخت پهپادهای تهاجمی حکومت ایران مقابله کند.

این طرح از حمایت هر دو حزب در آمریکا برخوردار است. برخی از چهره‌های شناخته‌‌شده کنگره، از جمله جاش گاتهایمر، نماینده دموکرات از نیوجرسی، و اندرو گاربارینو، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، از امضا‌کنندگان و حامیان این طرح‌اند.

یافته‌های جوئیش اینسایدر نشان می‌دهد که هزینه مالی این طرح به ۵۵ میلیون دلار در سال می‌رسد.

در صورت تصویب این طرح، وزارت دفاع دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، موظف می‌شود درباره اجرای قانون همکاری‌های نظامی اسرائیل و آمریکا برای مقابله با پهپادهای انتحاری متخاصم مستقیما به نمایندگان کنگره گزارش دهد.

در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، جاش گاتهایمر حکومت ایران را متهم کرد که به‌دلیل حمایتش از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه، امنیت غیرنظامیان و شهروندان اسرائیلی و آمریکا را تهدید می‌کند.

به‌گفته این نماینده کنگره آمریکا، در جریان حمله‌های پهپادی عوامل وابسته به حکومت ایران در منطقه، تا کنون شماری از شهروندان آمریکایی کشته یا مجروح شده‌اند.

به‌نوشته جوئیش اینسایدر، این لایحه را، که پیش‌بینی می‌شود روز جمعه طرح شود، ۴۲ نماینده از هر دو حزب امضا کرده‌اند. این لایحه از حمایت‌ «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نیز برخوردار است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ جولای ۲۰۲۳