رهاسازی ۱۰روزهٔ آب در زاینده‌رود؛ هزاران هکتار اراضی کشاورزی در اصفهان بی‌آب مانده‌اند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از رهاسازی ۱۰ روزهٔ آب سد زاینده‌رود برای آبیاری برخی باغات غرب استان اصفهان خبر داد.

حسن ساسانی روز شنبه هفتم مرداد گفت که این رهاسازی از روز دوم مرداد آغاز شده و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد و وعده داد «تا پایان شهریور در دو نوبت دیگر نیز رهاسازی آب ادامه خواهد داشت.»

رهاسازی ۱۰روزهٔ آب برای کشاورزان غرب اصفهان در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی، مساحت باغ‌های استان اصفهان ۸۵ هزار و ۴۰۰ هکتار است که به‌دلیل کمبود منابع آبی و خشکیدن رودخانهٔ زاینده‌رود، بخش قابل توجهی از آن در معرض تنش آبی قرار دارد.

به‌گفتهٔ این مقام دولتی، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون «بیش از ۳۸۱ میلیون متر مکعب آب» سد چم آسمان اصفهان برای کشاورزان حوضه زاینده رود رها شده است.

آقای ساسانی افزود: «از طریق محل سدها و شبکه‌های آبیاری گلپایگان، خمیران، کمانه، حنا، قره آغاچ، پادنا و آغچه نیز برای کشاورزی شهرستانهای تحت پوشش رهاسازی آب انجام شده است.»

همچنین به نوشته ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که به‌دلیل کمبود منابع آبی، فقط حدود ۲۰۰ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغی رفته است.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر به دلیل سیاست‌های نادرست جمهوری اسلامی در زمینه محیط زیست با خشکی مواجه شده است.

«برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه‌های دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها» از دلایلی است که برای وضعیت کنونی زاینده‌رود عنوان می‌شود.

به‌عقیده برخی کارشناسان، مصرف بالای صنایع آب‌بر در این استان صنعتی ایران به بحران کمبود آب دامن زده است.

در سال‌های اخیر کشاورزان استان اصفهان بارها نسبت به مدیریت ناکارآمد دولت در زمینهٔ حل بحران کم‌آبی اعتراض کرده‌اند. تجمع اعتراضی بزرگ کشاورزان اصفهانی در اواخر آبان ۱۴۰۰ با استقبال گسترده مردم اصفهان مواجه شد و هزاران نفر به کشاورزان معترض پیوستند.

اما چند روز بعد، در اوایل آذر همان سال، یگان‌های ویژه نیروی انتظامی به معترضان و کشاورزان در بستر زاینده‌رود حمله کردند و چادرهای آن‌ها را آتش زدند.

همچنین در تجمع سال گذشته گروهی از کشاورزان مقابل استانداری اصفهان، تجمع‌کنندگان، دادستان، استاندار سابق اصفهان و همکاران‌شان را عامل اصلی خشک‌کردن زاینده‌رود دانستند و خواستار پیگرد قضایی و محاکمه آنان شدند.

خشک‌شدن زاینده‌رود پیامدهای وخیم محیط‌زیستی نیز به دنبال داشته است، به‌طوری که معاون رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران روز ۳۱ تیرماه تأیید کرد که ۹۹ درصد از سطح آب تالاب گاوخونی در استان اصفهان خشک شده است.

مجتبی ذوالجودی گفت: «از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ با وجود بارش‌های بسیار خوب در سرشاخه‌ها و افزایش ۸۸ درصدی ذخیره سد زاینده‌رود، تاکنون تقریبا هیچ حقابه مشخصی برای تالاب گاوخونی رهاسازی نشده و هم‌اکنون سطح تالاب به صورت ۹۹ درصد خشک است.»

حقابه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب در سال است و، به گفته آقای ذوالجودی، ذخایر آب سد زاینده رود با رشدی ۸۸ درصدی به ۶۰۹ میلیون متر مکعب رسیده؛ اما باز هم حقابه تالاب رها نمی‌شود.

او نیز تصریح کرد با تداوم روند کنونی عدم تخصیص حقابه مورد نیاز به آن، قطعاً شاهد تبدیل شدن این تالاب به کانون ریزگردها خواهیم بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ جولای ۲۰۲۳