عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی چینی و روسی در ایران؛ پیمان شانگهای رژیم اسلامی را ملزم به پیوستن به FATF کرده است

وبسایت خبری «دیده‌بان ایران» ۱۲ امرداد با اشاره به خروج چینی‌ها از طرح توسعه میدان نفتی «یادآوران» که از میادین نفتی مشترک ایران و عراق است به نقل از رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی نوشت به دلیل عدم سرمایه گذاری، استخراج از میادین نفتی با مشکلات متعددی روبرو شده و ادعای دولت درباره فروش نفت از طریق تهاتر تامین‌کننده نیازهای اولیه صنعت نفت نیست.

حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی درباره عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی و روسی در ایران به «دیده‌بان ایران» می‌گوید: «خیلی وقت است که شرکت‌های بزرگ چینی و روسی که دولتی هستند و سابقه کار در خارج از کشور دارند، به دلیل تحریم‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند.»

وی توضح داده همکاری جمهوری اسلامی با شرکت‌های چینی و روسی در صنایع نفت عمدتاً به شرکت‌ها و پالایشگاه‌های کوچک و شرکت‌های بخش خصوصی منحصر شده است. وی تأکید کرده «تا زمانی که تحریم باشیم، شرکت‌های بزرگ دولتی چین علی‌رغم قرارداد ۲۵ ساله و امثالهم امکان همکاری با ما را ندارند.»

منابع وابسته به وزارت نفت ایران اسفندماه سال ۱۴۰۱ خبر دادند که شرکت چینی «سینوپک» بطور غیررسمی از سرمایه‌گذاری در یادآوران کناره‌گیری کرده و شرکت نفت تصمیم گرفته خودش توسعه این میدان را ادامه دهد.

حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا پیمان شانگهای نتوانست مانع خروج چین از این میدان شود، به «دیده‌بان ایران» گفت: «پیمان شانگهای صراحتاً یک بندی دارد که ایران را ملزم کرده که در زمینه هسته‌ای همکاری و بحث FATF را حل کند. همچنین گفته شده است که همه کشورهای عضو باید روابط بانکی بدون مشکل داشته باشند. بالاخره ما یک تعهدی داده‌ایم و سوال هم این است که چگونه بدون اینکه برخی از تعهدات را انجام دهیم، عضویت ایران را پذیرفته‌اند؟ به هر حال ایران تعهداتی داده و بدون اینکه تحریم‌ها و FATF حل شود فعلا عضویت ایران را پذیرفته‌اند ولی حتی شرکت‌های دولتی روسیه هم علی‌رغم مذاکرات و قراردادها و وعده‌هایی که داده‌اند، در ایران فعال نشده‌اند.»

حسینی در ادامه داد تأکید کرده کشورهایی مثل چین استانداردها و منافعی دارند و می‌خواهند با کشورهای دیگر هم کار کنند و حاضر نیستند به خاطر قرارداد یک میلیاردی با ایران، در قراردادهای ۳۰ تا ۴۰ میلیاردی با سایر کشورها به مشکل بربخورند.

میدان یادآوران در مجاورت مرز ایران و عراق در ۷۰ کیلومتری شمال آبادان و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد
شرکت چینی سینوپک در سال ۲۰۱۹ قرارداد توسعه میدان یادآوران را بدون هیچ توضیحی یکجانبه فسخ کرد. بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از چین مدعی شد سفری «بسیار پرثمر و موفق» داشت اما برخی مسئولان و فعالان تجاری و صنعتی در ایران همان زمان گفتند چینی‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران «پا پس کشیده‌اند.»

در همین ارتباط مهدی پورقاضی عضو اتاق ایران و روسیه به «تجارت نیوز» گفته بود «چینی‌ها متوجه شده‌اند که ایران در معادلات تجاری بین‌المللی از موقعیت مناسبی برخوردار نیست. چینی‌ها به دلیل تحریم حتا تمایلی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی در ایران ندارند، چرا که با ریسک بسیار کمتر مشابه این سرمایه‌گذاری را می‌توانند در کشور دیگری انجام دهند.»

وضعیت ناپایدار قرارداد توسعه میدان نفتی «یادآوران» بخشی از فعالیت‌های این حوزه نفتی را مختل کرد و قراردادهای داخلی آن با پیمانکاران خصوصی نیز به مشکل برخورد. اعتصابات گسترده کارگران به دلیل عدم دریافت حق و حقوق از پیامدهای همین وضعیت بوده است

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۴ اگوست ۲۰۲۳