زندان رجایی‌شهر تخلیه و تعطیل می‌شود

قوه قضاییه از تعطیلی زندان رجایی‌شهر کرج در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد زندانیان این زندان که در یکی از بهترین نقاط کرج قرار دارد، در حال انتقال به زندانی دیگرند تا این زندان تعطیل شود. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، تعطیلی زندان رجایی‌شهر کرج به دنبال اجرای مصوبات استانی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، انجام می‌شود.

رئیس قوه قضاییه ۱۸ فروردین در جریان سفر به استان البرز، دستور تعطیلی زندان رجایی‌شهر کرج را به دلیل اینکه داخل شهر است، صادر کرد و گفت که این زندان باید هرچه زودتر تعطیل و به خارج کرج منتقل شود. طبق اعلام اژه‌ای، پس از انتقال زندان رجایی‌شهر کرج و خارج شدن آن از وضعیت زندان، درباره کاربری آینده آن تصمیم‌گیری می‌شود.

محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه نیز بر «ضرورت ساماندهی زندان‌های استان البرز» تاکید کرده و مدعی شده بود انتقال زندانیان با هدف «رفاه حال» ساکنان استان انجام می‌شود. او به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داد مقدمات لازم برای تعطیلی زندان رجایی‌شهر را فراهم کند.

روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ویدیویی در رسانه‌ها منتشر شد که انتقال زندانیان زندان رجایی‌شهر را به دیگر زندان‌ها نشان می‌داد. در روزهای قبل نیز صدها زندانی که بیشتر آن‌ها زندانیان سیاسی بودند، به زندان‌های دیگر از جمله قزل‌حصار منتقل شدند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز سه‌شنبه گزارش داد: «طی ۲۴ ساعت، چندصد تن از محبوسان زندان رجایی‌شهر شامل شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی به زندان قزل‌حصار منتقل شدند.»

به سایر زندانیان نیز اطلاع داده شده است که این روند در روزهای آینده ادامه می‌یابد. هرانا به نقل از خانواده یکی از زندانیان نوشت که روز دوشنبه دست‌کم ۳۰۰ زندانی بدون اعلام قبلی به زندان قزل‌حصار منتقل شده‌اند.

زندان رجایی‌شهر کرج که پیش از این «زندان گوهردشت» نام داشت، در منطقه رجایی‌شهر استان البرز‌ (گوهردشت سابق) واقع است و در طبقه‌بندی سازمان زندان‌ها به عنوان محل نگهداری محکومان جرائم خشن شناخته می‌شود. با این حال قوه قضاییه طی این سال‌ها، زندانیان سیاسی و عقیدتی را در این زندان نگهداری کرد.

فعالان حقوق بشر تاکنون بارها درباره وضعیت ناگوار زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر هشدار داده‌اند. طی روزهای اخیر، سامان یاسین، خواننده و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری از زندان رجایی‌شهر به مرکز درمان امین‌آباد منتقل شد. ماموران جمهوری اسلامی این هنرمند را پس از ترخیص، به زندان ‍‌رجایی‌شهر بازگرداندند و از آنجا به اوین بردند.

میلاد آرمون، علیرضا کفایی، امیرمحمد خوش‌اقبال، علیرضا برمرز پورناک، سید محمدمهدی حسینی، حسین نعمتی، مهدی ایمانی و نوید نجاران، هشت تن از متهمان پرونده موسوم به «شهرک اکباتان» نیز روز دوشنبه از زندان رجایی‌شهر به زندان قزل‌حصار منتقل شدند.

طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی، صدها زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج که از آن به عنوان یکی از مخوف‌ترین زندان‌های جمهوری اسلامی ایران یاد می‌کنند، اعدام شدند. به‌رغم اینکه ظرفیت این زندان حدود سه هزار نفر است، بررسی‌های سازمان‌های حقوق بشری آشکار می‌کند که بیش از هشت هزار زندانی آنجا نگهداری می‌شدند.

آذرماه گذشته در جریان خیزش سراسری، جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل، شورای حقوق بشر و شورای امنیت سازمان ملل خواستند از اهرم‌های حقوقی بین‌المللی برای تحقیق فوری درباره بازداشتگاه‌های مخفی در زندان‌های جمهوری اسلامی استفاده کنند. امضاکنندگان این نامه زندان رجایی‌شهر را زندان «کشتار و اعدام» نامیدند و خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشتند: «زندان رجایی‌شهر یکی از صدها زندان مملو از انسان‌های اسیر در دست رژیم جنایتکار و به معنای واقعی تروریست است.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۴ اگوست ۲۰۲۳