دستکم پنج تجمع اعتراضی برگزار شد/ اعتصاب کامیون داران در شهرهای مختلف

طی روزهای جمعه و شنبه هشتم اردیبهشت ماه، شماری از کارگران کاغذسازی پارس در مقابل ساختمان فرمانداری شوش، گروهی از دانشجویان و دانش‌ آموختگان رشته علوم تغذیه در مقابل ساختمان وزارت بهداشت در تهران، جمعی از متقاضیان پژو پارس در مقابل ساختمان شورا و مرکز ملی رقابت در تهران، گروهی از بازنشستگان در مقابل ساختمان اداره مرکزی بانک ملت در تهران و تعدادی از کارکنان رسمی و عملیاتی شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران در جزیره لاوان با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین جمعی از کامیون داران در شهرهای راسک، تهران، عسلویه و کرمان دست به اعتصاب زدند.

در این گزارش به نقل از یکی از کارگران آمده است: بعد از گذشت چند روز اعتراض صنفی برای وصول مطالبات، علیرغم دادن وعده از سوی مسئولان، هنوز مشکلاتمان مرتفع نشده است.

او در ادامه افزود: تبعیض و نابرابری از لحاظ دستمزد، حقوق و مزایا و پاداش اندک در نتیجه حضور شرکت‌های پیمانکاری تامین نیرو در این واحد تولیدی، مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران این واحد به وجود آورده است.

او با بیان اینکه خواستار حذف پیمانکار و نزدیک کردن حقوق کارگران کارخانه به دیگر شرکت‌های منطقه هستیم، گفت: چندین سال است ما کارگران شرکت کاغذ پارس، درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی داریم اما تغییری در شرایط شغلی و مزایای دریافتی ما در نتیجه حضور پیمانکاران ایجاد نمیشود.

این کارگر بیان داشت: طی هفته گذشته چند روز اعتراض صنفی برگزار کردیم. در تجمع روز پنجشنبه کارفرما وعده تغییر قرار داد کارگران را برای پایان دادن به اعتراضات داد اما از آنجا که هنوز اقدامی انجام نشده، ناچار به مطالبه‌گری‌ های خود ادامه میدهیم.

تجمع اعتراضی دانشجویان و دانش‌ آموختگان در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه هشتم اردیبهشت ماه، شماری از دانشجویان و دانش‌ آموختگان رشته علوم تغذیه در اعتراض به قانون جدید وزارت بهداشت مبنی بر “ابلاغ شناسنامه و استاندارد خدمت تدوین و تجویز رژیم درمانی برای بیماران سرپایی برای یک دوره درمان” در مقابل ساختمان این وزارتخانه در تهران دست به تجمع زدند.

بر اساس این قانون، کارشناسان تغذیه‌، کارشناسان ارشد تغذیه، دکترای تخصصی تغذیه و کلیه پزشکان بالینی دوره‌ دیده (مورد تایید وزارت متبوع) پس از گذراندن یک دوره درمان میتوانند صلاحیت ارائه خدمت را داشته باشند.

این در حالیست که دانش‌ آموختگان رشته علوم تغذیه، بعد از گذراندن چهار سال تحصیل کارشناسی و دو سال طرح اجباری، مجوز این امر را به دست می‌ آورند.

تجمع متقاضیان پژو پارس در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳، شماری از متقاضیان پژو پارس با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان شورا و مرکز ملی رقابت در تهران خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع بازنشستگان در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه هشتم اردیبهشت ماه، شماری از بازنشستگان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان اداره مرکزی بانک ملت در تهران دست به تجمع زدند.

این تجمع با سردادن شعارهایی اعتراضی از سوی بازنشستگان همراه بود.

اعتصاب کامیون داران در شهرهای محتلف
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز گذشته و امروز شنبه هشتم اردیبهشت ماه، جمعی از کامیون داران در بزرگراه “شهید بابایی” تهران، یکی از خیابان های کرمان و مقابل فرمانداری عسلویه و کارخانه سیمان راسک دست به اعتصاب زدند.

این اعتصاب ها در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت آنها صورت گرفته است.

تجمع کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز گذشته، جمعی از کارکنان رسمی و عملیاتی شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران در محوطه محل کار خود در جزیره لاوان دست به تجمع زدند.

“حذف سقف‌ حقوق، اصلاح کف‌ حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰، پرداخت بک-پی ماده ۱۰، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، استرداد مازاد مالیات کسر شده و اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی” از جمله مطالبات این کارگران محسوب میشود.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۸ آپریل ۲۰۲۴