زندان روی زندان برای نرگس محمدی؛ انجمن قلم آمریکا به شدت محکوم کرد

انجمن قلم آمریکا «پن آمریکا» به شدت مقامات قضایی ـ امنیتی جمهوری اسلامی را به دلیل اضافه کردن ناعادلانه یک سال دیگر به زندان «نرگس محمدی»، مدافع و نویسنده برجسته حقوق بشر نکوهش کرده و خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» او شد.

بر اساس بیانیه این انجمن، سازمان «پن آمریکا» اقدام حکومت به افزایش محکومیت نرگس محمدی را به عنوان یک «استراتژی عمدی» برای «خفه کردن صدای شجاعانه و صریح» نماد «فعال حقوق بشر»، محکوم می‌کند.

همچنین در این بیانیه آمده است که اتهام «تبلیغ علیه نظام» اما ناشی از افشاگری‌های اخیر او در مورد «سوء استفاده جنسی» از «زندانیان زن» در زندان‌های جمهوری اسلامی است؛ اتهامی که مجموع محکومیت نرگس را به ۱۰ سال و ۹ ماه و ۱۵۴ ضربه شلاق می‌رساند.

همچنین بیانیه انجمن قلم آمریکا می‌گوید نرگس محمدی با وجود این که خود در زندان «بدنام اوین» محبوس است، با این‌حال به طور مداوم از دیگر زندانیان سیاسی دفاع و درباره شرایط وخیم زندان روشنگری می‌کند.

این بیانیه همچنین یادآور شده است که جمهوری اسلامی به عنوان یکی از «ناقضان اصلی آزادی بیان»، دارای بالاترین تعداد «نویسندگان زن زندانی» در جهان است.

حساب اینستاگرامی نرگس محمدی فعال و زندانی سیاسی روز جمعه خبر داد که قوه قضائیه این زندانی را به یک سال زندان دیگر محکوم کرده است.

به نوشته این حساب اینستاگرامی که توسط نزدیکان خانم محمدی اداره می‌شود، به خاطر موضع‌گیری‌های یکسال اخیر، خانم محمدی در این پرونده به «فعالیت تبلیغی» علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم شده است.

حساب اینستاگرامی خانم محمدی نوشته، حکم جدید یکی از پنج پرونده مطروحه علیه او در دادسرای امنیت اوین است که در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلوم مورد رسیدگی قرار گرفت و خانم محمدی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی و دادگاه های نمایشی و فریبکارانه را به رسمیت نمی شناسد، حاضر به شرکت در آن نشد.

پیش‌تر انجمن قلم آمریکا جایزه «آزادی نگارش» را غیابی به نرگس محمدی، فعال حقوق‌ بشر زندانی در ایران اهدا کرد.

سوزان ناسل، مدیرعامل انجمن قلم آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «نرگس محمدی به دلیل شجاعت و مقاومت تسلیم‌ناپذیرش در برابر تلاش مصمم دولت جمهوری اسلامی برای ساکت کردن او، برای سراسر جهان الهام‌بخش است.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۵ اگوست ۲۰۲۳