اسرائیل بار دیگر به مواضع شبه‌نظامیان رژیم اسلامی در سوریه حمله کرد

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که اسرائیل به مناطقی از جمله انبارها و اماکن نظامی متعلق به شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی در مجاورت فرودگاه بین‌المللی دمشق، منطقه فرودگاه دیماس و منطقه کسوه در غرب دمشق حمله کرد.

این سازمان غیردولتی مستقر در بریتانیا که به شبکه‌ای از منابع در سوریه دسترسی دارد، روز دوشنبه ۱۶ مرداد گزارش داد که در این حملات شش نفر از جمله چهار سرباز ارتش سوریه کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نوشت که انبارهای اسلحه و مهمات در نقاط مورد نظر منهدم شدند.

بر اساس آمارهای این سازمان، این بیست و دومین حملهٔ اسرائیل به خاک سوریه در سال جاری میلادی است که شامل ۱۷ حمله هوایی و پنج حملهٔ زمینی بوده است.

این سازمان افزوده که در این حملات، «۵۹ نفر از جمله ۲۲ شبه‌نظامی وابسته به ایران از ملیت‌های غیرسوری، شش شبه‌نظامی سپاه پاسداران، چهارنفر از شبه‌نظامیان سوری وابسته به ایران و سه نیروی حزب‌الله لبنان کشته شدند».

کمی قبل از آن، خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی این کشور گزارش داده بود که در یک حملهٔ موشکی که این خبرگزاری هم آن را به اسرائیل منتسب کرده، دست‌کم چهار سرباز کشته شدند.

سانا به نقل از همین منبع اضافه کرد در این حمله که در اولین ساعات دوشنبه ۱۶ مرداد روی داد، چهار سرباز دیگر نیز زخمی شدند و «خسارات مادی» نیز وارد آمده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، این حملات هوایی از سمت بلندی‌های جولان صورت گرفت و برخی نقاط در مجاورت شهر دمشق را هدف قرار داد.

سانا مدعی شد که نیروهای پدافند هوایی سوریه توانستند برخی از موشک‌ها را رهگیری و سرنگون کنند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در دمشق نیز گفت که در طول شب گذشته صدای چندین انفجار را شنیده است.

با این حال ارتش اسرائیل از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است. این در حالی است که به گزارش رویترز، اسرائیل سال‌هاست که حملاتی را علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه انجام می‌دهد.

همچنین مقامات اسرائیلی تاکنون بارها هشدار داده‌اند که اجازه نمی‌دهند نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه افزایش یابد.

جمهوری اسلامی از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، با ارسال نیروهایی تلاش کرده که نفوذ خود در این کشور را افزایش دهد؛ با این حال، تعدادی از این نیروها در حملات منتسب به اسرائیل کشته شدند.

جمهوری اسلامی از حملات منتسب به اسرائیل در خاک سوریه به دلیل نقض «تمامیت ارضی» این کشور انتقاد کرده است.

مرکز تحقیقات علمی سوریه در شمال دمشق در سال ۲۰۱۸ در پاسخ به یک حمله شیمیایی منتسب به حکومت اسد توسط نیروهای آمریکایی هدف حمله قرار گرفت
یک مؤسسهٔ مطالعاتی اسرائیل که در زمینه چالش‌های امنیتی در مرز شمالی این کشور تحقیق می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که جمهوری اسلامی ایران به ‌دنبال «کنترل بخش‌های کلیدی در صنایع نظامی سوریه است».

«مرکز تحقیقات و آموزش آلما» روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد، گزارش داد که سوریه با وجود قولی که در طول جنگ داخلی این کشور در خصوص از بین بردن تسلیحات شیمیایی داده بود، به کار به روی پروژه‌های مختلف در این زمینه ادامه داده و ایران نیز اکنون شریک این فعالیت‌ها است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ اگوست ۲۰۲۳