«آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران، رژیم اسلامی را به ترور و آدم‌ربایی تشویق می‌کند»

در ادامه اعتراض برخی از سیاستمداران و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکایی به آزادسازی ۶ میلیارد از اموال مسدودشده ایران و رسیدن آن به جمهوری اسلامی، استنی هویر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مریلند، روز جمعه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) در پایان سفرش به اسرائیل هشدار داد که آزادسازی این پول در ازای توافق بر سر آزاد شدن گروگان‌های آمریکایی در ایران، جمهوری اسلامی را به ربودن آمریکایی‌های بیشتری تشویق می‌کند.

روز پنجشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت) جمهوری اسلامی ایران و واشنگتن از توافق دولت جو بایدن با جمهوری اسلامی ایران بر سر آزادی متقابل پنج زندانی آمریکایی از زندان‌های ایران و آزادی پنج ایرانی در زندان‌های آمریکا و رفع توقیف شش میلیارد دلار طلب ایران خبر دادند.گفته شده که این پول نزد بانک‌های کره جنوبی نگهداری می‌شود و قرار است برای مصارف بشردوستانه مانند خوراک و دارو خرج شود.

هویر گفت که برای ایران این مبلغی «چشمگیر» است. او افزود تاریخ جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که از پول برای «هدف‌های مخرب نه‌تنها در خاورمیانه، بلکه در ابعاد گسترده و علیه اسرائیل و در حمایت از تروریسم» بهره می‌گیرد.

این نماینده کنگره آمریکا ضمن استقبال از آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، از اینکه توافق اخیر جمهوری اسلامی به «آدم‌ربایی‌های بیشتر» منجر شود ابراز نگرانی کرد.

او گفت: «می‌خواهم واقعیت‌های بیشتری را بدانم، زیرا که این قبیل معاملات باعث نگرانی من می‌شود. سیاست معمول ما این است که چنین کاری نکنیم. سخت است تصور کنیم که این اقدام [ایران را] به فعالیت‌های مجرمانه بیشتر ترغیب نمی‌کند.»

هویر همچنین گفت انتظار دارد که دولت بایدن جزئیات توافق را به کنگره گزارش دهد.

مقام‌های اسرائیلی نیز از توافق اخیر میان آمریکا و جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که آزادی زندانیان می‌تواند بخشی از یک توافق گسترده‌تر برای محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی ایران باشد، زیرا هر دو این موارد بخش‌هایی از مذاکرات ماه‌های مه و ژوئن بوده است.

هویر که در سفر اخیرش به اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و دیگر مقام‌های ارشد اسرائیلی ملاقات کرده بود، افزود: «برخی در اسرائیل این موضوع را به دقت بررسی می‌کنند و می‌خواهند بدانند چه چیز دیگری روی میز است.»

هویر گفت:‌ «نتانیاهو تصریح کرد که پذیرفتن ایرانِ مجهز به سلاح هسته‌ای ممکن نیست و توافقی که به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بدهد پذیرفتنی نیست. این در اصل همان چیزی است که ما همواره گفته‌ایم، هرچند برجام سال ۲۰۱۵ این را نگفته است.»

او تاکید کرد که اگر ایرانی‌ها بپذیرند که دست از غنی‌سازی بیشتر بردارند- بسته به انتظاری که حکومت ایران ممکن است در ازایش داشته باشد- مثبت خواهد بود.

اورشلیم پست به‌نقل از هویر نوشت:‌ «نباید بگذاریم ایران به کشوری دارای سلاح هسته‌ای تبدیل شود. آن‌ها نشان داده‌اند که همواره به تلاش‌های مجرمانه برای طی کردن مسیر مورد نظرشان ادامه‌ می‌دهند و خواهان سلطه در خاورمیانه‌اند.»

استنی هویر همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران با پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش ممکن است عربستان و مصر را نیز به سوی برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای دفاعی در برابر ایران سوق دهد.

این قانون‌گذار دموکرات آمریکایی گفت:‌ «آنچه آن‌ها می‌خواهند ایجاد یک دیوار دفاعی هسته‌ای در مقابل رفتارهای بدخواهانه جمهوری اسلامی ایران است.»

او گفت که همه مقام‌های اسرائیلی از طیف‌های درون ائتلاف دولت و اپوزیسیون که در این سفر با آن‌ها صحبت کرده است دقیقا همین نظر را دارند.

هویر بر تعهد بی‌خدشه واشنگتن به اسرائیل تاکید کرد و گفت که اسرائیل همواره بخشی حیاتی از موضوع امنیت ملی آمریکا است.

پیش‌تر نیز چند عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در واکنش به انتشار خبر آزادی پنج شهروند آمریکایی و بریتانیایی محبوس در تهران در ازای رفع توقیف شش میلیارد دلار طلب جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی، از رئیس‌جمهوری آمریکا سخت انتقاد کردند و او را به باج‌دهی و مماشات با نظام اسلامی ایران متهم کردند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ اگوست ۲۰۲۳