پلمب هتل‌، کتابفروشی، کافه و واحدهای صنفی در تهران، مشهد و بندرعباس

در ادامه موج پلمب واحدهای صنفی، نیروهای اداره اماکن فرماندهی انتظامی تهران، یک کتاب‌فروشی دیگر را به خاطر سر باز زدن مراجعان از حجاب اجباری پلمب کردند. در مشهد نیز روز جمعه یک کافه و در بندرعباس چندین واحد صنفی پلمب شدند و بنابر اعلام جامعه هتل‌داران، در هر استان ایران هم دست‌کم یکی دو هتل به همین دلیل پلمب شده‌ است.

صفحه اینستاگرام کتاب‌فروشی «دیدآور» در خیابان انقلاب تهران روز جمعه اعلام کرد که این کتابفروشی به دلایلی تا اطلاع ثانوی پلمب شده است.

همزمان سایت خبری اعتماد آنلاین درباره پلمب این کتابفروشی نوشت که «پلمب این کتاب فروشی به دلیل کتاب فروختن به مراجعین بی‌حجاب» انجام شده است.

پیش از این نیز «کتابفروشی روباه قرمز» در مجتمع آ.اس‌.پ تهران که به عرضه کتاب‌های کودکان اختصاص دارد به خاطر سر باز زدن زنان مراجعه کننده، پلمب شده بود.

نیروهای «معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ» فروردین ماه گذشته پس از پلمب این کتابفروشی بنری روی ورودی آن نصب کرده بودند که در آن آمده بود: «این واحد صنفی به دلیل عدم رعایت ضوابط انتظامی، کشف حجاب، پلمب شده است.»

همزمان در مشهد نیز «کافه اپیزود» در خیابان وکیل‌آباد این شهر روز جمعه ۲۰ مرداد به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، پلمب شد.

به نوشته سایت حقوق بشری هرانا، این کافه چند ماه به دلیل تعمیرات تعطیل بود و «هفته گذشته بازگشایی شده بود اما روز جمعه به بهانه عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شد.»

از سوی دیگر علیرضا احمدی‌منش، دادستان بندرعباس روز جمعه ۲۰ مرداد ماه از «پلمب ۳۳۶ واحد صنفی» در این شهر خبر داد.

دادستان بندرعباس به طور مستقیم به عدم رعایت حجاب به عنوان دلیل پلمب این واحدها اشاره نکرد اما گفت که آنها بعد از تصمیم «شورای تامین هرمزگان» و در پی بازدید یک «تیم بازرسی ویژه‌ متشکل از نماینده دادستان، پلیس اماکن، تعزیرات، اداره کل صنعت،معدن، تجارت و شورای اصناف» پلمب شده‌اند.

پلمب «یکی دو هتل» در هراستان

در همین حال جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتل‌داران کشور، نیز به تازگی از ابعاد بسیار گسترده پلمب روزانه هتل‌ها به دلیل رعایت نشدن حجاب مسافران خبر داد و گفت که شرایط گردشگری و هتل‌داری در ایران روز به روز بدتر می‌شود.

رییس جامعه هتل‌داران ایران تازه‌ترین بحران و چالش‌ هتل‌ها را «پلمب» به خاطر سرباز زدن مشتریان هتل‌ها از حجاب اجباری خواند و افزود: «آمار پلمب هتل‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و به یکی از چالش‌های فعالان هتل‌داری تبدیل شده است.»

حمزه‌زاده عنوان کرد که در همه استان‌ها تعدادی از هتل‌ها را پلمب کرده‌اند اما تاکنون استان فارس بیشترین تعداد هتل‌های پلمب‌شده را داشته است.

حسن سیادتان، عضو هیات مدیره جامعه هتل‌داران ایران و رئیس جامعه هتلداران فارس، نیز اعلام کرد که ابعاد پلمب هتل‌ها چنان گسترده است که «در هر استان یکی دو هتل» در ارتباط با تن ندادن زنان به حجاب اجباری «پلمب» شده است.

عضو هیات مدیره جامعه هتل‌داران با بیان اینکه «یکی از هتل‌های فارس را در حالی که حدود ۷۰ نفر پرسنل و تعداد زیادی مهمان داشت، پلمب کردند»، گفت که نیروهای انتظامی حتی وقتی در بخشی از یک هتل مثل کافی‌شاپ بی‌حجابی رخ می‌دهد، «کل مجموعه هتل» را پلمب می‌کنند.

سیادتان تاکید کرد که «در یزد بیش از یک ماه است یک هتل پلمب شده و صاحب هتل اعلام کرده حداقل اجازه دهید به درختان باغچه هتل آب بدهیم.»

کریم بیگی، رییس جامعه هتل‌داران اصفهان، نیز می‌گوید که «مقامات می‌خواهند زنانی را که حجاب را رعایت نمی‌کنند از خدمات‌دهی محروم کنند» اما هتل وقتی مسافر را پذیرش می‌کند مکلف است بیست و چهار ساعته به او خدمات ارائه کند.

رییس جامعه هتل‌داران اصفهان افزود که در مورد این وضعیت به بن رسیده‌ایم «چون یا باید خدمات را قطع کنیم که مهمان شاکی می‌شود و یا اگر هزینه را بخواهیم برگردانیم هتل متضرر می‌شود» و برای این وضعیت راه‌حلی نداریم و از مسئولان خواسته‌ایم به ما راه‌حل ارائه دهند.

موج پلمب به خاطر سر باز زدن زنان از حجاب اجباری که از اسفند ماه گذشته شدت گرفته است و تاکنون بسیاری از واحد صنفی، تجاری، گردشگری و تفریحی، کافه‌ها، رستوران‌ها، مجتمع‌های تجاری و پاساژها، داروخانه‌ها، مطب‌های پزشکی و حتی فروشگاه‌های و شرکت‌های اینترنتی و استارتاپی نیز توسط نیروهای انتظامی در شهرهای مختلف ایران پلمب شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ اگوست ۲۰۲۳