کاخ سفید: استفاده ایران از پول‌های آزادشده فقط برای خرید غذا و دارو را تضمین می‌کنیم

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش «العربیه» گفت که ایالات متحده استفاده ایران از پول‌های آزادشده به ازای آزادی پنج آمریکایی زندانی در تهران، برای خرید غذا و دارو را تضمین می‌کند.

کربی، شامگاه جمعه ۲۰ مرداد تصریح کرد که محدودیت‌هایی پیرامون استفاده از اموال آزادشده در نظر گرفته شده است.

او به العربیه گفت که «شهاب دلیلی» از زندانیان دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی جزو توافق تبادل زندانیان نیست.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد، ایالات متحده از نحوه بکارگیری اموال آزادشده ایران «اطلاع کامل» خواهد داشت.

در همین رابطه، وزارت خارجه کره جنوبی از حل‌وفصل مشکل پول‌های مسدودشده ایران ابراز امیدواری کرد.

با این حال، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد از گزارش‌های رسانه‌ای پیرامون آزادسازی ۶ میلیارد دلار اموال مسدودشده ایران در کره جنوبی در ازای آزادی زندانیان آمریکایی اطلاعی ندارد.

از سویی، خبرگزاری «فارس» اطلاع داد که اموال آزادشده ایران به حسابی در یک بانک سوئیسی منتقل شده‌اند.

وزارت خارجه ایران، جمعه ۲۰ مرداد از آغاز روند آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران در کره جنوبی و تبادل قریب الوقوع زندانیان واشینگتن و تهران خبر داد.

خبرگزاری «ایرنا» هم طی گزارشی در مورد جزئیات توافق تهران با واشینگتن برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان نوشت که «بر اساس توافق صورت گرفته پنج نفر از زندانیان ایرانی در آمریکا و پنج نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل خواهند شد.»

در همین رابطه، وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد، آزادی تعدادی از «زندانیان ایرانی» که طی سال‌های گذشته با «اتهام واهی د‌ور زدن تحریم‌ها» در آمریکا دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی «توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است.»

این بیانیه افزوده است که آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا محقق خواهد شد و یادآوری کرده که «زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.»

خبرگزاری ایرنا همچنین به نقل از یک مقام ایرانی نوشت که علاوه بر تبادل متقابل زندانیان، ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، وجوه بلوکه شده در کره باید در یکی از بانک‌های سوئیس تبدیل به یورو شود که بنا بر اعلام این منبع آگاه، واریز وجوه به بانک‌ سوئیسی تایید شده و این مبلغ پس از آن به قطر منتقل می شود.

ایرنا در ادامه تاکید کرد که تبادل زندانیان پس از حصول اطمینان ایران از در دسترس بودن منابع مالی آزاد شده و انتقال به قطر صورت خواهد گرفت.

برگفته ای از سایت العربیه فارسی، ۱۲ اگوست ۲۰۲۳