وال استریت ژورنال: ایران همواره قیمت گروگان‌ها را بالا می‌برد و آمریکا هم پرداخت می‌کند

شورای سردبیری وال‌استریت ژورنال در یادداشتی با اشاره به توافق اخیر دولت بایدن و جمهوری اسلامی بر سر آزادی پنج زندانی دوتابعیتی ایرانی آمریکایی نوشت که دولت بایدن شش میلیارد دلار باج به جمهوری اسلامی پرداخت کرده است تا پنج آمریکایی را به خانه بیاورد اما این اقدام جمهوری اسلامی را به گروگانگیری‌ آمریکایی‌های دیگر تشویق می‌کند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که ایران به بالا بردن قیمت برای گروگان‌های گرفته شده ادامه می‌دهد و آمریکا هم به پرداخت هزینه ادامه می‌دهد. بنا بر حساب و کتاب وال استریت ژورنال، حالا قیمت هر گروگان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

وال استریت ژورنال با یادآوری تلاش دولت ریگان برای معامله تسلیحاتی با جمهوری اسلامی در قبال آزادی گروگان‌ها نوشت: حالا هم دولت باید آماده می‌شود شش میلیارد دلار در مقابل پنج آمریکایی زندانی به ملاهای حاکم بر ایران بدهد تا حقیقتا باج بگیرند.

هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی و جمهوری اسلامی از انتقال چهار زندانی ایرانی آمریکایی به خارج از زندان اوین خبر دادند. مکانی که گفته شد احتمالا هتلی در مرکز تهران است. یک ایرانی آمریکایی دیگر، یا همان نفر پنجم نیز که پیش‌تر از زندان خارج شده بود در این محل حضور داشته است.

گزارش‌ها حاکی از‌ آن بود که این پنج دوتابعیتی در مقابل رفع توقیف شش میلیارد دلار پول مسدود شده ایران در کره جنوبی و انتقال آن به قطر و آزادی تعداد مشابه یا بیشتری از زندانیان ایرانی در آمریکا، می‌توانند ایران ترک کنند.

همزمان گزارش‌ها از ادامه رایزنی‌ها برای انتقال ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران به حسابی در بانکی در قطر یا عمان هم ادامه دارد که حجم دارایی‌هایی آزاد شده ایران را به دست‌کم ۱۶میلیارد دلار افزایش می‌دهد. برخی منابع هم آزادی میلیارد‌ها دلار پول ایران در ژاپن را در چارچوب این توافق ذکر کرده‌اند.

مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند که تهران تنها می‌تواند برای خرید کالا و خدمات بشردوستانه از این منابع مالی استفاده کنند. اما مقامات جمهوری اسلامی مدعی‌اند که محدودیتی ندارند و تصمیم‌گیری درباره منابع رفع توقیف شده در اختیار ایران است.

وال استریت ژورنال با تاکید بر اینکه این پول در توافقی برای گروگانگیری پرداخت می‌شود، نوشت:«ادعای آمریکا درباره هدف بشردوستانه مصرف پول‌های رفع توقیف شده فقط یک پوشش سیاسی است».

این روزنامه آمریکایی این پرسش را مطرح کرد که «گمان می‌کنید در نبرد بر سر این پول بین سپاه و سلامت عمومی مردم ایران، چه کسی پیروز می‌شود؟»

وال استریت ژورنال پاسخ داد که ایران از این پول مانند پولی که در دوره باراک اوباما و جان کری دریافت کرد برای گسترش درد و رنج در خاورمیانه و فراتر از آن استفاده خواهد کرد.

براساس این گزارش، بخشی از این پول به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه‌ می‌رسد که آمریکایی‌ها را هدف می‌گیرند و می‌کشند. بخشی هم برای ساخت پهپاد و موشک‌ هزینه می‌شود که روسیه در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

این درحالی است که آمریکا اخیرا سه هزار نیروی دریایی و تجهیزات به آب‌های خاورمیانه اعزام کرده است تا از ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی در منطقه جلوگیری کند. اما توافق دولت بایدن و جمهوری اسلامی، منابع مالی ستیزه‌جویی ایران علیه آمریکا و متحدانش را تقویت می‌کند.

وال استریت ژورنال در ادامه به بازداشت سیامک نمازی در ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد که جای تعجبی نیست که او مدت کوتاهی پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ زندانی شد.

این روزنامه آمریکایی توافق اخیر تهران و واشینگتن را بخشی از توافق بزرگتر برای احیای همان توافق هسته‌ای می‌داند که تحریم‌ها را در مقابل محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای ایران تعدیل خواهد کرد.

براساس این گزارش بایدن می‌خواهد هر بحرانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تا پس از انتخابات ۲۰۲۴ به تعویق بیاندازد و توافق هسته‌ای غیررسمی جدید، نسخه‌ای تعدیل شده از توافق ۲۰۱۵ است که وال‌استریت ژورنال آن را «پرداخت پول و لغو تحریم در مقابل وعده» توصیف می‌کند. توافقی که نمی‌تواند انتظار داشت کنگره هیچ نقشی در تصویب آن داشته باشد.

وال استریت ژورنال در پایان با اشاره به آمریکایی‌های زندانی می‌نویسد که تصمیم‌گیری درباره نوع امتیاز‌دهی برای آزادی‌ آنها برای هر رئیس‌جمهوری دشوار است؛ «ما برای مبادله زندانیان بخشیده می‌شویم اما پاداش دادن به جمهوری اسلامی بابت گروگانگیری که با آن فعالیت‌های بدخواهانه خود را تامین مالی کند، آنها را به گروگانگیری آمریکایی‌های دیگر ترغیب می‌کند».

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۴ اگوست ۲۰۲۳