ابراز «نگرانی عمیق» جمهوری‌خواهان برجسته از توافق بایدن و جمهوری اسلامی

سه نماینده جمهوری‌خواه برجسته مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به دولت بایدن در هفته جاری، درباره تهدید‌های ناشی از توافق محرمانه آمریکا و ایران علیه امنیت ملی آمریکا «نگرانی عمیق» خود را ابراز کردند.

به گزارش هیل، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی، استیو اسکالیس، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان و الیس استفانیک، رئیس کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، توافق دولت بایدن و جمهوری اسلامی برای آزادسازی شش میلیارد دلار پول ایران و پنج زندانی آمریکایی را «خطرناک» توصیف کردند.

این نامه همچنین دولت بایدن را به تفاهم محرمانه هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران متهم کرده است.

این سه نماینده جمهوری‌خواه به گزارش وال استریت ژورنال در ماه جاری اشاره کرده‌اند که از کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی ایران خبر داد. روندی که همزمان با توافق مبادله زندانیان ایجاد شده است.

در بخشی از این نامه به ارتباط توافق «شش میلیارد دلاری» دولت بایدن با تفاهم هسته‌ای و عواقب آن برای امنیت ملی آمریکا اشاره شده است.

آنها می‌گویند در صورتی که چنین توافقی وجود داشته باشد، قانونی که دولت را ملزم می‌کند درباره توافق هسته‌ای با ایران به کنگره توضیح دهد، نقض شده است.

البته دولت بایدن وجود چنین توافقی را رد می‌کند اما برخی جمهوری‌خواهان و تحلیلگران بر این باورند که دولت بایدن با هدف دور زدن کنگره می‌کوشد تفاهمی محرمانه با ایران داشته باشد.

جمهوری‌خواهان می‌گویند جمهوری اسلامی ایران از پول‌های آزاد شده برای کمک به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت و در نهایت هدف گرفتن منافع آمریکا و متحدانش استفاده خواهد کرد.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرده است که توافق مبادله زندانیان در مرحله اجرایی قرار دارد. خبرگزاری‌های کره جنوبی هم تایید کرده‌اند که شش میلیارد دلار پول ایران به سوئیس رفته و از آنجا به حسابی در یکی از کشورهای منطقه-احتمالا قطر یا عمان- واریز می‌شود.

مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند که تهران از این منابع مالی برای «اهداف بشردوستانه» استفاده خواهد کرد.

رگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۳ اگوست ۲۰۲۳