کشورهای عرب خلیج فارس از آمریکا خواستند تعداد نیروها را در خلیج فارس افزایش دهد

گفت‌وگو و مذاکرات زیادی میان مقامات نظامی آمریکایی و همتایان آنها در کشورهای عربی درباره نوع تهدیدها، همچنین مسئولیت و میزان نیروهای آمریکایی در منطقه در جریان است.

به نقل از منابع «العربیه»، مذاکرات مذکور با انتقاد طرف‌های عربی از رویکرد آمریکایی‌ها همراه بوده هر چند که ایالات متحده طی هفته‌های اخیر به تقویت نیروهای خود در منطقه اقدام کرده است.

مقامات نظامی عرب در دیدار با همتایان آمریکایی ارسال دو اسکادران «اف-۱۶» و «اف-۳۵» به همراه دو ناو و چند ناوشکن دیگر را با توجه به حجم و نوع تهدیدها و مخاطرات در منطقه «ناکافی» اعلام کردند.

واشینگتن این نیروها را پس از تهدید کشتی‌های تجاری توسط ایران در آب‌های بین‌المللی به‌ویژه در تنگه هرمز، دریای عمان و دریای عرب به منطقه ارسال کردند. تهران از بهار گذشته به طور مستمر به این اقدامات دست زده است.

ایالات متحده از طریق فرماندهی ناوگان پنجم، فرماندهی پایگاه هوایی العدید و فرماندهی مرکزی آمریکا موسم به «سنتکام»، ارسال نیروها در منطقه را به طور رسمی اعلام کرد.

آمریکا با انتشار تصویر جنگنده‌ها، ناوها و ناوچه‌ها همچنین تصویر پرواز هواپیماهای نظامی بر فراز آسمان تنگه هرمز و خلیج عمان، استقرار نیروهای جدید در منطقه را به نمایش گذاشت.

تصاویری نیز از هواپیماهای نظامی عمودپرواز بریتانیایی در حین نقل و انتقال نیرو و مهمات بر روی عرشه ناوهای آمریکایی منتشر شد.

هدف اصلی از چنین اقداماتی، تاکید بر تعهد آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی آزاد تجاری در تنگه‌های مهم جهان عنوان شده است.

وزیر دفاع آمریکا پس از ایجاد مزاحمت توسط ایران در مسیر دو نفتکش مرتبط با شرکت‌های آمریکایی در روز استقلال آمریکا (چهارم ژوییه) تصمیم به ارسال این نیروی رزمی گرفت.

مسئولان نظامی کشورهای عربی به طرف آمریکایی تاکید کردند که ارسال این نیروها تنها مانع بخشی از مشکل در منطقه مرتبط با تلاش ایران برای به گروگان گرفتن کشتی‌های تجاری می‌شود.

این مسئولان اظهار داشتند که استقرار قایق‌های بدون سرنشین و پهپادها آمریکایی، همچنین واکنش سریع به درخواست کمک کشتی‌های مورد حمله قرار گرفته، «امری ضروری اما ناکافی» به‌شمار می‌رود.

بنا به نظر مقامات نظامی عرب، نیروهای ایرانی کماکان می‌توانند به حملات خود علیه کشتی‌ها در آب‌های باز و نزدیک به اقیانوس ادامه دهند. افزون بر آن «ارسال نیروهای آمریکایی باعث خشم ایرانی‌ها می‌شود و در مقابل می‌کوشند تاثیر نیروهای اندک آمریکا در منطقه را به روش‌های دیگر خنثی کنند.»

به نقل از منابع «العربیه»، آمریکایی‌ها انتقادات تندی به‌دلیل حضور نیروهای اندکشان که «بجای کاهش تهدیدها و مخاطرات باعث افزایش مشکلات می‌شوند»، از طرف مسئولان نظامی منطقه دریافت کردند.

ایران طی سال‌های اخیر زرادخانه موشکی و پهپادی خود را توسعه و گسترش داد و دقت و حجم این تسلیحات را که برد آنها تا ۳۰۰۰ کیلومتر می‌رسد را افزایش داده است.

این بدان معنا است که استفاده از تسلیحات مذکور تهدیدی بالقوه برای اقتصاد کشورهای همجوار ‌و زیرساخت‌های حیاتی این کشورها محسوب می‌شود.

با افزایش سطح همکاری نظامی میان ایران و روسیه، واشینگتن درک کرد که خاورمیانه با تهدیدهای بیشتری مواجه می‌شود و مسکو قادر است با تحویل تکنولوژی مدرن نظامی، دقت و حجم تسلیحات ایران از جمله موشک‌های بالستیک این کشور را افزایش دهد.

به‌رغم این، مقامات نظامی آمریکایی تنها به گفت‌وگو با همتایان عرب خود اکتفا کرده و فقط به آنها در رابطه با مخاطرات پیش رو هشدار دادند.

به گفته منابع «العربیه»، مسئولان ارشد نظامی کشورهای عربی از ایالات متحده خواستند تا درباره حجم نیروهای خود در منطقه تجدیدنظر کنند و با هدف حفظ منافع مشترک آمریکا و کشورهای عربی، همچنین حمایت از اقتصاد کشورهای منطقه، شمار نیروها و میزان سازوبرگ نظامی خود را در خاورمیانه افزایش دهند.

در همین رابطه، از آمریکا خواسته شد تا برنامه محدود نظامی خود در منطقه را با یک برنامه فراگیر بر اساس نیروی برتر نظامی و فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای عربی تغییر دهد.

این خواسته دلایل زیادی دارد، به خصوص آن که ایالات متحده طی ۱۰ سال اخیر به کاهش تعداد نیروهای خود در منطقه اقدام کرد و ناوهای هواپیمابر خود را از خلیج به دیگر مناطق جهان از جمله اقیانوس آرام گسیل کرد.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا بر این باور بود که نیازی به وجود نیروی فراوان در منطقه‌ای که اهمیت خود را برای واشینگتن از دست داده است، وجود ندارد. اوباما همچنین معتقد بود که نمی‌توان با ایران گفت‌وگو کرد و همزمان در منطقه نیروی نظامی گسترده داشت. به همین دلیل با عقب‌نشینی از منطقه، خواستار نشان‌دادن حسن‌نیت به تهران شد.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز پنتاگون بر رویکرد اوباما پیرامون منطقه تاکید کرد و در نهایت تصمیم گرفته شد که شمار نیروهای آمریکایی در منطقه حداکثر تا ۴۰ هزار نیرو باقی بماند.

طی این سال‌ها شاهد خروج نیروهای آمریکا و سامانه دفاع هوایی پاتریوت، همچنین بازتوزیع نیروهای باقیمانده در منطقه بودیم.

از سویی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اصل «بازدارندگی چندمنظوره» مبتنی بر «اعزام سریع» نیرو را در پیش گرفت و طبق آن، نیروهای راهبردی هوایی از جمله بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و جنگنده‌های اف-۲۲ به منطقه ارسال کرد.

در مقابل ایده وزیر دفاع آمریکا، مقامات نظامی کشورهای عربی خواستار افزایش شمار نیروهای آمریکایی به بیش از ۴۰ هزار نفر، بازگشت سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت، استقرار نیروی دریایی بیشتر ‌و ایجاد یک چارچوب همکاری نظامی مشترک و فراگیر میان آمریکا و کشورهای عربی با هدف حمایت از زیرساخت‌های اصلی این کشورها شدند.

با این حال، مهمترین خواسته مسئولان نظامی عرب این است که واشینگتن مانع ارسال تسلیحات به کشورهای عربی نشود.

به گفته منابع «العربیه»، مقامات عرب تاکید کردند، «بسیار ضروری است که ارتش کشورهای عرب به تسلیحات دفاعی و تهاجمی مورد نیاز دست یابند تا نیروهای تهدیدکننده درک کنند که هر گونه تهدید در منطقه، با واکنش همزمان این ارتش‌ها و آمریکا روبرو خواهد شد.»

بنا به نظر مسئولان نظامی عرب، چنین شرایطی تنها با در اختیار داشتن سلاح‌های مورد نیاز حاصل می‌شود.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۳ اگوست ۲۰۲۳