واکنش بایدن به سقوط هواپیمای رهبر گروه واگنر: از مرگ او متعجب نشدم

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید اطلاعات کافی هنوز درباره سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین، موسس گروه مزدوران واگنر در روسیه ندارد، اما تاکید کرد کمتر اتفاقی در روسیه می‌افتد، بدون آنکه ولادیمیر پوتین پشت آن باشد.

آقای بایدن که چهارشنبه عصر به وقت محلی در کالیفرنیا در یک کلاس ورزش پیلاتس شرکت کرده بود، در مواجهه با خبرنگاران، درباره مرگ پریگوژین گفت: واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است اما من متعجب و غافلگیر نشدم. معمولا پوتین پشت اکثر اتفاقاتی است که در روسیه می‌افتد اما من اطلاعات کافی برای آنکه جواب را بدانم ندارم.

عصر چهارشنبه ۱ شهریور، رسانه‌ها گزارش دادند که هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین، موسس گروه مزدوران واگنر در روسیه، سقوط کرد و سرنشیان هواپیما، از جمله او، کشته شده‌اند. گروه واگنر هنوز این خبر را تائید نکرده اما یکی از مقامات این گروه با بیان اینکه هنوز جسد فرمانده واگنرها در محل سقوط هواپیما پیدا نشد، به شبکه الجزیره گفت که تلفن او در نزدیکی یکی از اجساد پیدا شد.

سازمان هواپیمایی روسیه تائید کرده نام پریگوژین در میان مسافران این هواپیما بود.

همزمان نشریه هیل اعلام کرد که دقیقا در زمانی که گزارش‌هایی درباره سقوط هواپیمای پریگوژین، فرمانده مزدوران واگنر منتشر و در صدر اخبار جهانی قرار گرفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک کنسرت دیده شده است.

انتشار خبر حضور پوتین «در کنسرت»، گمانه‌زنی‌هایی در مورد زمان و پاسخ احتمالی او به اخبار منتشر شده درباره گروه واگنر، و کشته شدن «یار دیرینش» پریگوژین را ایجاد‌ کرده است.

یوگنی پریگوژین، موسس گروه مزدوران واگنر از نزدیکان پیشین ولادیمیر پوتین است که در جنگ اوکراین به او کمک می‌کرد. دو ماه پیش بعد از ایجاد اختلاف بین او و نظامیان ارتش روسیه، پریگوژین با پوتین مخالفت کرد و حتی نیروهای خود را برای محاصره مسکو حرکت داد. بعد از دو روز، آنها توافق کردند و پریگوژین به بلاروس رفت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۴ اگوست ۲۰۲۳