اختصاصی؛ یک زندانی: کرمی و حسینی پیش از اعدام فریاد زدند جانمان فدای ایران

دو روز پس از انتشار جزئیات جدید از شکنجه‌ محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، یک زندانی سابق روز یکشنبه پنجم شهریور در گفت‌وگویی با بخش فارسی صدای آمریکا و به نقل از سربازان حاضر در محل اعدام گفت این دو در لحظات پایانی عمر خود فریاد زدند: «جانمان فدای ایران.»

به گفته او که خود حدود ۱۰ ماه زندانی بوده، محمدمهدی و سیدمحمد حسینی پس از یورش نیروهای حکومتی به خانه‌ها و بازداشت‌شان، مستقیم به بند وزارت اطلاعات زندان رجایی‌شهر برده شدند و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز در آنجا بودند.

او افزود بازداشت‌شدگان شکنجه «جوجه‌ای» می‌شدند و از پشت دست و پای آنها به هم بسته می‌شد و با لگد و چوب کتک‌کاری می‌شدند.

به گفته این زندانی سابق که میگوید همبند کرمی و حسینی بوده، از دیگر شکنجه‌های زندانیان این بود که بنزین را جلوی آنها می‌گذاشتند تا استشمام کنند اما روی آنها نوشابه می‌ریختند و بغل آنها فندک روشن می‌کردند و با جفت پا در صورت زندانی بسته‌شده در حالت «جوجه‌ای» می‌زدند.

او در ادامه سخنانش افزود زندانی‌ها را از بس شکنجه می‌کردند که از فرط درد خواب‌شان نمی‌برد و برای حل معضل خواب به آنها قرص می‌دادند.

به گفته این فرد، یکبار محمدمهدی کرمی را آنقدر زده بودند که بیهوش به داخل سلول بازگردانده شد.

او افزود پس از صدور حکم اعدام و ارسال حکم به دیوان عالی کشور، وکیل محمدمهدی حسینی به او گفته بود مشمول عفو شده است.

این زندانی سابق در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی خود با صدای آمریکا گفت روز ۱۶ دی‌ماه حدود ساعت ١ و نیم بعد از ظهر از طرف اطلاعات زندان کارت محمدمهدی کرمی را گرفتند.

به گفته او، حدود ساعت ٢ و نیم شخصی قدبلند به اسم آقای عباسی که مدیر ندامتگاه بود، آمد و گفت ۱۰ نفر ۱۰ نفر اسامی‌تان را بنویسید و به دفترم بیایید تا به کسانی که راهی دارد، کمک کند.

او افزود ۱۰ نفر نفر اول رفتند و بازگشتند. در میان ۱۰ نفر دوم، محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی نیز بودند که این دو را به همراه یک نفر دیگر از جمع جدا می‌کنند.

شخص سوم را به داخل سلول می‌برند اما محمدمهدی و سیدمحمد را به داخل سلول نمی‌برند و به آنها غذا می‌دهند و می‌گویند برگه عفوتان را آورده‌ایم و اما پس از آن اعدام می‌شوند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان هم روز پنجشنبه ٢ شهریور با انتشار جزئیات جدیدی از متهمان پرونده کشته‌شدن روح‌الله عجمیان گفت: حوالی سحر روز اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به آنها گفته شده بود مشمول عفو شده‌اند.

این کمیته به نقل از «زندانیانی که آن شب در سلول انفرادی بوده‌اند» روایت کرده که آقای حسینی «از خوشحالی سجده شکر کرده بود. و بقیه هم فکر کرده بودند که اعدام منتفی شده، اما صبح روز بعد که پرسنل اداری می‌آیند و آنها را دوباره به بند می‌برند، متوجه می‌شوند که حکم اعدام محمدمهدی و سیدمحمد اجرا شده است.»

در آن گزارش همچنین آمده که شکنجه محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی بیش از دیگران بوده و مثلا اگر «جوجه کردن» دیگران ۲۰ دقیقه طول می‌کشید، این وضعیت برای سیدمحمد ۵۰ دقیقه ادامه داشت.

محمدمهدی کرمی به همراه سید محمد حسینی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز، به ریاست قاضی سید موسی آصف‌الحسینی، پانزدهم آذر سال گذشته در یک پرونده مشترک مربوط به کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان، به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شدند.

آنها دی ماه گذشته اعدام شدند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۸ اگوست ۲۰۲۳