سارا سیاهپور بعد از حکم شش سال زندان، از آموزش و پرورش هم اخراج شد

نهاد بررسی کننده «تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان البرز» حکم به اخراج سارا سیاهپور، معلم و فعال صنفی داد. خانم سیاه‌پور که به یک حکم شش سال زندان هم برای شرکت در اعتراضات محکوم شده، حدود ۱۷ سال سابقه تدریس و معاون آموزشی دارد.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نوشت، اتهامات خانم سیاه‌پور در حکم اخراج او، «شرکت در تجمعات و تحصنات معلمان»، «شرکت در کمپین زن زندگی آزادی» و حمایت از آن، «استفاده از استیکر طنزآمیز از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی و تشکیل گروه غیرهمکاری با ۱۴ همکار زن در فضای مجازی» ذکر شده است.

این حکم توسط نهاد رسیدگی کننده به «تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان البرز» صادر شده است و او فرصت تجدیدنظرخواهی دارد.

خانم سیاه‌پور در حساب متعلق به خود عکس بدون حجاب اجباری منتشر و از معترضان حمایت کرده بود.

فشار بر این فعال صنفی معلمان در حالی است که در تیرماه گذشته نیز دادگاه تجدیدنظر، حکم شش سال زندان او را تائید کرد. در دادگاه انقلاب، او به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، محکوم شده بود. علاوه بر این، او به دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور و دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی نیز محکوم شد.

خانم سیاهپور در شهریور سال گذشته و در اوج اعتراضات توسط اطلاعات سپاه بازداشت بازداشت شد و مدتی بعد با وثیقه موقتا آزاد شد. گزارش شده که او از داشتن وکیل انتخابی در مراحل دادرسی محروم بوده است.

در ماههای اخیر فشار بر فعالان صنفی و معلمان افزایش یافته است. پیشتر صدای آمریکا گزارش داده بود عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان، در شعبه هفتم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد محاکمه شده است. همچنین شیوا عاملی‌راد نماینده پیشین انجمن صنفی معلمان مریوان و فریبا انامی، از معلمان استان گیلان به تازگی حکم اخراج دریافت کردند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۹ اگوست ۲۰۲۳