کنگره آمریکا خواهان توضیح رئیس ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده در مورد دلیل دعوت از حسین موسویان شد

کمیته نیروهای مسلّح سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رئیس ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده از وی خواسته‌اند در مورد دلیل حضور حسین موسویان در نشست سالیانه «فرماندهی استراتژیک آمریکا» در ایالت نبراسکا توضیح دهد.

پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» اول سپتامبر (۱۰ شهریور) گزارش داد، سناتور راجر ویکر عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا و مایک راجرز رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای مشترک خود به ژنرال آنتونی کاتن نوشته‌اند «ما نگرانی عمیق خود را درباره حضور مبلّغ بدنام ایرانی و مقام ارشد پیشین رژیم ابراز می‌کنیم.»

سیدحسین موسویان سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلمان در زمان «ترور میکونوس» و عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌‏ای رژیم که به عنوان پژوهشگر در دانشگاه پرینستون آمریکا به سود رژیم فعال است، یکی از سخنرانان نشست سالیانه «فرماندهی استراتژیک آمریکا» بوده که ۱۶ اوت (۲۵ امرداد) در ایالت نبراسکای آمریکا برگزار شد و در آن شمار زیادی از چهره‌های نظامی و سیاسی رده بالای آمریکا حضور داشتند.

ویکر و راجرز در نامه‌ای که به ژنرال آنتونی کاتن فرمانده STRATCOM ارسال شد، خواسته‌اند تا هفتم مهرماه نام و سمت همه مقاماتی را که مسئول تأیید دعوت از موسویان به این نشست هستند، دریافت کنند.

ناظران کنگره همچنین می‌خواهند بدانند که آیا ارتش ایالات متحده به موسویان برای آمدن به این نشست هزینه رفت و آمد و یا احیاناً مخارج هتل و اقامت وی را پرداخت کرده و آیا برای سخنرانی وی «حق‌الزحمه» نیز پرداخت شده یا نه.

نویسندگان این نامه تأکید می‌کنند «ارائه یک تریبون رسمی دولت آمریکا به موسویان برای نشر اکاذیب و تبلیغ برای جمهوری اسلامی کاری به شدت نادرست بوده است.»

آنها همچنین تأکید کرده‌اند دعوت از چنین فردی در یک سمپوزیوم با محور «بازدارندگی»، عملکرد برگزارکنندگان آن را زیر سؤال می‌برد و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا آنها واقعاً روی مقابله با تهدیدات روزافزون استراتژیک علیه آمریکا و متحدانش متمرکز هستند؟!

این نمایندگان تأکید کرده‌اند که موسویان از سال ۱۹۸۰ «عامل پروپاگاندای» جمهوری اسلامی بوده و در زمان ترور مخالفان حکومت در «رستوران میکونوس» برلین وی سفیر جمهوری اسلامی در آلمان بوده و پس از آن اتفاق وی و چند دیپلمات و عوامل دیگر رژیم از آلمان اخراج شدند.

در این نامه همچنین آمده است موسویان پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده تروریست‌ها در مراسم تشییع جنازه وی شرکت کرد و گفت که «ترامپ فرمانده محبوب سپاه پاسداران را ترور کرده است.»

موسویان بعدها در یک مستند که در سال ۲۰۲۲ پخش شد تهدیدات علیه مقامات آمریکایی توسط رژیم ایران را مورد تمسخر قرار داد.

وی در این مصاحبه ادعا می‌کند که از «یک آمریکایی» شنیده است که همسر برایان هوک از هشدارهای جمهوری اسلامی در مورد انتقام علیه آمریکا، تا چند شب نمی‌توانست بخوابد و مرتب گریه می‌کرد و می‌لرزید!

این قانونگذاران می‌نویسند: «موسویان در حالی که به تهدیدات جمهوری اسلامی علیه برایان هوک، نماینده ویژه مسائل ایران در وزارت خارجه ایالات متحده اشاره می‌کرد، می‌خندید.»

موسویان در یک مقاله که بهمن ۱۳۹۸ منتشر شد از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق حمایت کرد و حضور مردم در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی را «حضور اقیانوسی» خواند. وی همچنین خواستار خروج آمریکا از منطقه شد.

اکنون همین فرد در نشست سالیانه «فرماندهی استراتژیک آمریکا» هفت توصیه به استراتژیست‌های آمریکا کرده که «همکاری اقتصادی و تکنولوژیک» با رژیم ایران «بجای تحریم»، «عدم تلاش برای تغییر رژیم» و «افزایش همکاری‌های آکادمیک، فرهنگی و اجتماعی» با جمهوری اسلامی بخشی از آنهاست.

وی همچنین توصیه کرده است برای خاتمه دادن به چهار دهه خصومت آمریکا با جمهوری اسلامی، «یک گفتگوی جامع و فراگیر با تهران برقرار کنید و به دنبال روابطی بر اساس احترام متقابل، عدم مداخله و منافع مشترک باشید زیرا لیست موضوعات مورد منافع مشترک بین ایران و آمریکا طولانی است!»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲ سپتامبر ۲۰۲۳