هشت شهروند اراکی به‌خاطر حضور بر آرامگاه مهرشاد شهیدی‌نژاد در تاسوعا به زندان و شلاق محکوم شدند

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی هشت تن از شهروندان اراکی را به‌خاطر حضور بر آرامگاه مهرشاد شهیدی‌نژاد، معترض کشته‌شده، در روز تاسوعا و به‌اتهام «توهین به مقدسات، اخلال در آسایش عمومی و تبلیغ علیه نظام» در مجموع نزدیک به ۵۴ سال زندان و تحمل ۵۹۲ ضربه شلاق محکوم کرد و با تأکید قاضی، «حکم شلاق این شهروندان باید در ملأعام و پس از برگزاری نماز جمعه در مصلای اراک» اجرا شود.

مهرشاد شهیدی‌نژاد، متولد ۶ آبان ۱۳۸۱، دانشجوی دانشگاه علمی‌کاربردی اراک و سرآشپز رستوران بوته اراک، روز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱، همزمان با «چهلم مهسا امینی»، در جریان اعتراضات مردم شهر اراک به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

حسین رضایی، یکی از وکلای ۹ شهروندی که به خاطر «حضور بر آرامگاه مهرشاد شهیدی‌نژاد در روز تاسوعا» بازداشت و با احکام سنگین مواجه شده‌اند، به کانال خبری امتداد در ایران گفت که حکم صادر شده برای هشت تن از این افراد «دربردارندهٔ حداکثر مجازات توهین به مقدسات یعنی پنج سال حبس تعزیری و نیز حداکثر مجازات برای اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی یعنی یک سال حبس» است.

به‌گفتهٔ این وکیل، دادگاه اراک همچنین هر یک از شهروندان را به‌خاطر حضور بر آرامگاه مهرشاد شهیدی‌نژاد و به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به «تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری» محکوم کرده است و «بنا بر تأکید قاضی صادرکنندهٔ رأی» حکم شلاق در مورد این شهروندان «باید در مصلای بیت‌المقدس اراک بعد از نماز جمعه و در ملأعام اجرا شود.»

حسین رضایی با بیان این‌که حکم این هشت شهروند اراکی روز شنبه ۱۱ شهریور به وکلا ابلاغ شد و «بنابر تاریخ مندرج» این حکم «در همان روز برگزاری دادگاه» تنظیم شده است.

به گفته حسین رضایی، وکیل این شهروندان، پیشتر دادگاه انقلاب اراک نیز هر یک از این هشت شهروند را به «تحمل هشت ماه حبس تعزیری» محکوم کرده است و در حال حاضر هر یک «مجموعاً به شش سال و هشت ماه حبس و شلاق در ملأعام» محکوم شده‌اند که وکلا نسبت به این احکام اعتراض و درخواست تجدیدنظر خواهند کرد.

به این ترتیب احکامی که «شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو اراک» و «دادگاه انقلاب» این شهر برای این هشت شهروند به خاطر حضور بر آرامگاه مهرشاد شهیدی‌نژاد صادر کرده‌اند «در مجموع نزدیک به ۵۴ سال زندان و ۵۹۲ ضربه شلاق» است.

همزمان سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر تهران، در گزارشی اسامی هشت تن از شهروندان بازداشت‌شده بر آرامگاه مهرشاد شهیدی‌نژاد را که در این پرونده برای آنها حکم صادر شده، «محمد سلطانی، مجید نیک‌عهد، ابوالفضل خوران، وحیدرضا عربی، مهدی نیک‌عهد، رامتین ادریسی، مصطفی کمانی و محمدرضا اسدی» اعلام کرد.

از میان این هشت تن، اغلب آن‌ها با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند اما به گفته حسین رضایی، وکیل این شهروندان، در حال حاضر «محمد سلطانی» همچنان تحت بازداشت قرار دارد.

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، یکی دیگر از وکلای این شهروندان اراکی، نیز در مصاحبه با کانال خبری امتداد در ایران گفت که این افراد در روز پنجم مرداد سال جاری که «مصادف با روز تاسوعای حسینی بود، تعدادی از شهروندان اراکی بدون برنامه‌ریزی قبلی و بدون وجود هرگونه سوءنیت، به رسم پنجشنبه‌های پایان هر هفته که متعلق به گرامیداشت یاد رفتگان است، به آرامستان اراک مراجعه کرده بودند.»

به گفته این وکیل، «این شهروندان به رسم ادب و برای دلداری به خانواده داغدار، بر مزار مهرشاد شهیدی، حاضر شده و با بیان “مهرشاد روحت شاد”، پس از صحبت‌هایِ پدر مهرشاد، در جهت تأیید صحبت‌های او در حدود چند ثانیه اقدام به دست زدن» کردند، اما پس از آن «جریانی خاص اقدام به ساخت کلیپی با صداگذاری نوحه و جلوه‌های بصری مبنی بر القاء بی‌حرمتی به تاسوعای حسینی» کرد که «هدف از ساخت این ویدئو تحریک احساسات مذهبی جامعه» بوده است.

محمدرضا کارگر پیشه مقدم با اشاره ضمنی به اقدام رسانه‌های حکومتی در انتشار این ویدیو، افزود:«پس از انتشار این کلیپ واکنش‌های مقامات استان مرکزی شدت گرفت و در بین افراد زیادی که در آن واقعه حاضر بودند تنها ۹ نفر از شهروندان اراکی بازداشت» شدند.

این وکیل همچنین با اشاره اظهارات رئیس دادگستری اراک «پیش از رسیدگی قضایی و بررسی دلایل و دفاعیات بازداشت شدگان بر آرامگاه مهرشاد شهیدی»، افزود که این مقام قضائی پیش از رسیدگی به پرونده تاکید کرده بود که «حکم قاطعی» برای این افراد صادر خواهد شد.

حسین رضایی، وکیل بازداشت‌شدگان بر آرامگاه مهرشاد شهیدی، نیز تاکید کرد که وکلا در دادگاه نیز تاکید کردند که «عناوین اتهامی هیچ تناسبی با رفتار ادعایی این افراد ندارد».

او گفت که «صرف حضور بر مزار مهرشاد شهیدی و پخش شربت یا دست زدن برخی از این شهروندان به نشانه سوگواری برای یک جوان تازه کشته شده و برای احترام به سخنان خانواده او، آن هم با چشمانی گریان هرگز دلالت بر توهین به مقدسات» نیست.

با گذشت ده ماه از کشته شدن او به دست نیروهای امنیتی، دستگاه قضائی جمهوری اسلامی گزارشی درباره رسیدگی به نحوه کشته شده این معترض ۱۹ ساله نکرده است اما در مرداد ماه سال جاری دست‌کم ۹ تن از شهروندان اراکی را به خاطر حضور بر آرامگاه این معترض کشته شده در «روز تاسوعا» بازداشت کردند.

مقام‌های قضائی اراک و رسانه‌های حکومتی از پرونده بازداشت‌شدگان حاضر بر آرامگاه مهرشاد شهیدی‌نژاد، با نام «پرونده آرامستان اراک» نام برده و این شهروندان را از جمله به «توهین به مقدسات» و «اخلال در نظم» متهم کرده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از هنگام کشته شدن مهرشاد شهیدی‌نژاد، به شدت خانواده او را تحت فشار قرار دادند و تا چند روز از تحویل پیکر او برای خاکسپاری امتناع کردند با این حال به گفته شاهدان عینی هزاران تن از مردم اراک در مراسم خاکسپاری این جوان معترض شرکت کردند.

«منع برگزاری مراسم بر آرامگاه معترضان کشته شده» و «بازداشت شهروندان به خاطر حضور بر آرامگاه معترضان کشته یا اعدام شده» در کنار «تخریب آرامگاه» آنها، از جمله اقداماتی است که گزارش‌های متعددی درباره آن منتشر شده است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی همچنین در آستانه سالگرد «مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» اعمال فشار و بازداشت اعضای خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده را تشدید کرده‌اند.

در همین خصوص سازمان حقوق بشری هه‌نگاو دهم شهریور ماه گزارش داد که دست‌کم ۷۰ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه طی پنج ماه اخیر بازداشت شده‌اند و فشار بر این خانواده‌ها در آستانه سالگرد مهسا امینی شتاب گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۳ سپتامبر ۲۰۰۲۳