هزینه‌های سرسام‌آور «کارناوال‌ اربعین» از کیسه مردم؛ ارسال کالاهای اساسی تا بودجه ۳ هزار میلیاردی یک وزارتخانه

برگزاری «راهپیمایی کاراناول‌گونه» حکومتی اربعین در عراق توسط جمهوری اسلامی، با صرف بودجه‌ و تبلیغات هنگفت، امسال ارقام عجیبی را به مردم تحمیل کرده است.

در تازه‌ترین خبر در این زمینه، وبسایت دیده‌بان ایران از اعتبار« ۳ هزار میلیارد تومانی» وزارت راه و شهرسازی برای این مراسم خبر داد و نوشت: «این رقم، معادل بودجه مورد نیاز برای گازرسانی به استان‌های سیستان و ‌بلوچستان، هرمزگان و برخی از استان‌های غربی بی‌بهره از گاز است.»

این وب‌سایت همچنین با اعلام خبر اعطای ۳ روز مرخصی تشویقی، ۵ میلیون تومان کمک هزینه به کارکنان و یک میلیون تومان برای هر یک از اعضای خانواده، شاغلان در وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی برای اعزام به راهپیمایی اربعین نوشت:«با احتساب نیروهای شاغل در این وزارتخانه به رقم ۸۵۰ میلیارد تومانی می‌رسیم که قرار است وزارت رفاه برای سفر اربعین کارکنانش هزینه کند اما نکته آن است که با این بودجه می‌توان ۱۵۰۰ واحد آپارتمان ۷۰ متری را در طرح مسکن ملی، از صفر تا صد ساخت و تحویل داد.»

پیش از این نیز گمرک ایران از ارسال بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن مواد غذایی و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین به عراق برای تامین نیازهای حاضران در این مراسم حکومتی خبر داده بود.

رئیس شورای شهر تهران نیز ۲۹ مرداد اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیارد ریالی از سوی شهرداری پایتخت به منظور هزینه کردن در مراسم «اربعین» را تایید کرد.

بیستم مرداد ماه نیز در شرایطی که «کمبود دارو و تجهیزات درمانی» در ایران دوباره خبرساز شده بود، رئیس جمعیت هلال احمر گفت که حدود «۴۰۰ تُن دارو» و بیش از «۸۰ دستگاه آمبولانس» را در اختیار «زائران اربعین» خواهند گذاشت.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان هم گفته بود: حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دانشجو و عضو هیئت علمی دانشگاه با هدف «ترویج فرهنگ عاشورایی» به این مراسم حکومتی اعزام خواهند شد که برای هر نفر «وام دانشجویی سه میلیون تومانی» در نظر گرفته‌ شده است.

در همین رابطه وبسایت دیده‌بان ایران در مطلبی نوشت که برای بهبود زیرساخت‌های اربعین در استان کرمانشاه، ۴۳۹ میلیارد تومان یعنی ۵ و نیم برابر «سهم اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا در بودجه سال ۱۴۰۲» برآورد شده است.

در استان«محروم» ایلام نیز ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که دیده‌بان ایران نوشته است با بودجه استان ایلام برای راهپیمایی اربعین، می‌توان در مجموع ۷ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستان احداث کرد.

اصرار جمهوری اسلامی به حضور در مراسم اربعین در عراق و صرف بودجه‌های کلان برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی طی سالیان اخیر، با واکنش منفی مردم روبرو شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هر سال این مراسم را که با هزینه‌های کلان و بسیج همه نیروهای حکومت برگزار می‌شود به عنوان «همه‌پرسی» تایید «نظام» معرفی می‌کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۴ سپتامبر ۲۰۲۳