وزیر خارجه ترکیه در تهران؛ مذاکرات بر سر همکاری‌های تجاری و امنیتی

وزیر خارجه رژیم ایران در دیدار با همتای ترک خود در تهران بر گسترش روابط تجاری تاکید کرد و از هدف‌گذاری تجارت ۳۰ میلیارد یورویی میان دو کشور خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه ۱۲ شهریور در ادامه گفت که در دیدار با هاکان فیدان، بر آمادگی دو کشور برای امضای سند جامع همکاری‌‌های تجاری تأکید شد.

ایران و ترکیه در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد توافق کرده بودند که تجارت دوجانبه را تا سال ۱۳۹۵ به ۳۰ میلیارد دلار برسانند، اما آخرین آمارهای رسمی ترکیه نشان می‌دهد که در هفت ماه ابتدایی امسال کل صادرات ترکیه به ایران ۱.۶۶ میلیارد دلار و وارداتش از ایران نیز تنها ۱.۳۶ میلیارد دلار بوده است.

پارسال نیز کل تجارت دوجانبه میان ایران و ترکیه کمتر از ۶.۴ میلیارد دلار بود.

آقای امیرعبداللهیان همچنین در نشست خبری با آقای فیدان بار دیگر بر مخالفت جمهوری اسلامی با باز شدن کریدور زنگزور تاکید کرد.

او گفت: «محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.»

ایران از چند سال پیش نسبت به نیات دولت باکو در رابطه با گشایش کریدور زنگزور با مشارکت ترکیه مشکوک بوده است و می‌گوید که این کریدور منجر به بستن مسیر ترانزیتی میان ایران و ارمنستان می‌شود.

آقای امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهارات خود بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفتن حقابه عرفی و زیست محیطی از منابع پایین دست ارس تاکید کرد. رود ارس از کوه‌های شرق ترکیه سرچشمه می‌گیرد.

تاکید فیدان بر همکاری سوریه درباره گروه پ‌ک‌ک

آقای فیدان نیز در نشست خبری روز یکشنبه بر همکاری سوریه با دولت ترکیه در زمینه مبارزه با گروه مسلح کرد پ‌ک‌ک تاکید کرد. این گروه از طرف ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است.

او خواهان همکاری بیشتر دولت بشار اسد با آنکارا درباره پ‌ک‌ک شد و تصریح کرد این موضوع از ملزومات ما است و اطمینان دارم که جزو ملزومات سوریه نیز هست.

او همچنین گفت ترکیه انتظار دارد که دولت سوریه شهروندان سوری پناهنده به ترکیه را بپذیرد و امکان بازگشت آنها به کشورشان فراهم شود. از زمان جنگ داخلی سوریه ۳.۶ میلیون شهروند سوری سوری به ترکیه پناهنده شده‌اند.

آقای امیرعبداللهیان نیز در این زمینه با تأکید بر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، گفت معتقدیم باید از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو نگرانی‌های ترکیه و سوریه در زمینه موضوعات مرتبط با تروریسم، امنیت مرز و آوارگان به همکاری دو کشور منجر شود.

او همچنین بدون توضیح بیشتری تصریح کرد شاهد طرح «ایده‌های سازنده» از سوی فیدان در مورد مرز مشترک و مبارزه با تروریسم و ضرورت بازگشت آوارگان سوری بوده است.

وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که آنکارا در چارچوب هشتمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه در روزهای آتی پذیرای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران خواهد بود.

آقای فیدان بعد از این نشست، دیدارهایی با علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و آقای رئیسی داشت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۴ سپتامبر ۲۰۲۳