کانون نویسندگان ایران: جان ۱۳ زندانی سیاسی منتقل شده به زندان قزل‌حصار در خطر است

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در واکنش به شرایط نامناسب ۱۳ زندانی سیاسی منتقل شده از زندان اوین به زندان قزل‌حصار نوشت: « جان این ۱۳ زندانی در خطر جدی است و بیم آن می‌رود که جنایت عمدی دیگری رخ دهد.»

بیانیه این کانون که روز پنجشنبه ۱۶ شهریور منتشر شد، تاکید می کند که برخی از این زندانیان، پیش از انتقال به زندان قزل‌حصار در «شرایط جسمی وخیمی» قرار داشته‌اند و خبرها حاکی از آن است که همچنان «از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند». اشاره مشخص این بیانیه به جعفر ابراهیمیُ بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، است که بر اساس گزارش ها، به دلیل بی توجهی مقام های قوه قضاییه به بیماری هایش، شرایط جسمانی وخیمی دارد.

کانون نویسندگان ایران در این بیانیه با اشاره به قتل‌عام زندانیان سیاسی دهه ۶۰، افزود که امروز «جنایت عمدی»، یکی از شیوه‌ها‌ی به کام مرگ کشاندن زندانیان شده است و «قتل بکتاش آبتین را از یاد نبرده‌ایم و فراموش نخواهیم کرد.»

پیشتر صدای آمریکا بر أساس گزارش‌های رسیده نوشته بود که ۱۳ زندانی سیاسی منتقل شده به زندان قزل‌حصار کرج، در «شرایط نامناسب درمانی و غذایی» به سر می‌برند و از «امنیت جانی» برخوردار نیستند.

زندانیان منتقل شده به زندان قزل حصار، جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، لقمان امین‌‌پور، سعید ماسوری، افشین بایمانی، سپهر امام‌‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد هستند.

بر اساس گزارش‌ها، این زندانیان روز ۱۲ شهریور، بدون خبر قبلی و به بهانه اعزام به بهداری زندان اوین احضار شدند اما پس از خروج از بند، به آنها دستبند و پابند زده شد. پس از آن هم ماموران زندان اوین، این زندانیان سیاسی را به زور و همراه با تحقیر و ترساندن‌شان سوار ماشین کردند که پس از انتقال به زندان قزل‌حصار، در اتاقی کوچک در بند ۳ که به «بند امن» شهرت دارد، زندانی شدند.

یکی از نزدیکان یک زندانی منتقل شده به زندان قرل‌حصار به صدای آمریکا گفت که این زندانیان «به نشانه اعتراض، از گرفتن غذای زندان خودداری می‌کنند و چون کارت خرید هم ندارند، جز چای و بیسکویت، به هیچ امکانات دیگری دسترسی ندارند.»

بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا، اسامی این ۱۳ زندانی هنوز به عنوان زندانی، در زندان قزل‌حصار ثبت نشده است و در عین حال، برخی از آنان از امکانات درمانی مناسب برای رسیدگی برخوردار نیستند.

در این ارتباط، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران درباره «آخرین وضعیت زندانیان تبعید شده از زندان اوین به زندان قزل‌حصار» نوشت که آنها ناچار هستند که برای امنیت خود به صورت شبانه‌روزی، کشیک دهند.

در همین حال، گروه مدافعان بدون مرز در اروپا در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه ۱۵ شهریور، با انتقاد از تشکیل پرونده‌های قضایی علیه جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان، و کامیار فکور، روزنامه‎نگار و فعال کارگری، از زندانیان سیاسی در ایران، اشاره کرد که آقای ابراهیمی در شرایطی در زندان نگه داشته شده که شرایط جسمانی او وحیم‌تر شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۸ سپتامبر ۲۰۲۳