رایزنی عربستان، آمریکا و هند درباره توافق چند ملیتی شبکه راه‌آهن و بنادر

عربستان سعودی، آمریکا، هند و برخی کشورهای دیگر به دنبال توافقی زیرساختی‌اند که می‌تواند تجارت بین کشورهای خلیج فارس و جنوب آسیا را متحول کند و کشورهای خاورمیانه را با شبکه ریلی به هم متصل کند و آنها را با بندر به هند پیوند دهد.

گزارش‌ اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی حاکی از آن است که این گفت‌و‌گو‌ها که شامل امارات متحده عربی و اتحادیه اروپا است می‌تواند به اندازه‌ای پیشرفت کند که در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو اعلام شود و شاید هم زمان بیشتری برای رایزنی لازم باشد. جو بایدن در هند با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار خواهد کرد.

دو مقام آمریکایی مطلع نیز گفتند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به همراه شاهزاده محمد ‌بن‌سلمان و رهبران امارات عربی متحده و هند احتمالا قصد دارند روز شنبه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ این توافق را اعلام کنند.

طرح چند ملیتی شبکه ریلی و بنادر در زمان حساسی ارایه می‌شود که چین می‌کوشد با طرح «کمربند و جاده» توجه‌ها را به خود جلب کند. دولت بایدن همزمان به دنبال توافق‌های دیپلماتیک گسترده‌تر در خاورمیانه است.

کارشناسان بر این باورند که طرح چند ملیتی خطوط راه‌آهن و بنادر جدا از پیچیدگی‌های دیپلماتیک، می‌تواند به کاهش هزینه و زمان کشتیرانی و استفاده از سوخت دیزلی کمک کند و سرعت تجارت را افزایش دهد.

انتظار می‌رود این پروژه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی باشد که بایدن قصد دارد در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو مطرح کند. بایدن قصد دارد در غیاب مسکو و پکن در اجلاس گروه ۲۰، واشنگتن را به عنوان شریکی مطمئن‌تر و بهتر در سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی مطرح کند.

به گزارش اکسیوس در این پروژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از طریق راه‌آهن به هم مرتبط شده و از راه بنادر به هند متصل می‌شوند. این موضوع باعث پایین آمدن هزینه و زمان حمل و نقل‌های تجاری در منطقه و همچنین کاهش مصرف سوخت می‌شود.

به گزارش دو مقام آمریکایی این توافق همچنان در دست بررسی است و نهایی نشده است. اگر توافق تا روز شنبه نهایی شود، رهبران این کشور‌ها با امضا تفاهم‌نامه‌ای ابعاد پروژه و مولفه‌های آن را مشخص خواهند کرد.

پروژه راه‌آهن مشترک درحالی ارائه شده است که دولت بایدن به دنبال حصول توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ سپتامبر ۲۰۲۳