حمله حکومت با گاز اشک آور به خانه جواد حیدری

نیروهای حکومتی عصر پنج‌شنبه ۳۰ شهریور با هجوم به آرامگاه محسن قیصری در ایلام، برادر این معترض کشته شده و چند تن از شهروندان را بازداشت کردند و شماری از حاضران را نیز به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند و شامگاه نیز با یورش دوباره به منزل خانواده جواد حیدری در روستای رحمت‌آباد قزوین، پدر هفتاد ساله و دو برادر این معترض کشته شده را بازداشت کردند.

مجموعه گزارش‌ها، ویدیوها و پست‌های خانواده‌های معترضان کشته شده در شبکه‌های اجتماعی، حاکی از آن است که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در دست‌کم در ۱۹ شهر ایران از جمله تهران، خرم‌آباد، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، قوچان، دیواندره، شهریار، گرمسار، پاکدشت، کرج، سقز، اشنویه، ارومیه، رشت، ساری، آمل، نوشهر، قزوین و ایلام از برگزاری مراسم سالگرد معترضان جلوگیری کرده‌اند.

فاطمه حیدری، خواهر دادخواه جواد حیدری معترض کشته شده در قزوین، شامگاه پنج‌شنبه از بازداشت پدر هفتاد ساله و دو برادر خود به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد.

خواهر دادخواه جواد حیدری، شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ شهریور در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، ابتدا نوشت که بادر دیگری مرتضی حیدری به دست نیروهای حکومتی بازداشت شده است و دقایقی بعد نیز نوشت: «پدر و برادرم روح‌الله» نیز بازداشت شدند.

به نوشته خانم حیدری در جریان حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به منزل این خانواده در روستای رحمت‌آباد قزوین، وضعیت جسمی مادر دادخواه جواد حیدری نیز وخیم شده و برای چند ساعت به بیمارستان انتقال یافته بود.

پدر و مادر و یک برادر جواد حیدری پیشتر در روز چهارشنبه ۱۶ فروردین نیز برای چند روز با دستور صمد حکمیان، بازپرس شعبه پنجم دادسرای قزوین بازداشت شده بودند.

جواد حیدری مهندس کشاورزی و به گفته اعضای خانواده‌اش یک کنشگر معترض بود که ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی در شهر قزوین با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد و به گفته خواهرش «صورت جلسه‌ای با مشخصات کامل مامور انتظامی که به جواد حیدری شلیک کرده» نیز موجود است.

با فرا رسیدن سالگرد جواد حیدری، نیروهای حکومتی از روز چهارشنبه با چند خودرو وارد روستای رحمت‌آباد قزوین، روستای محل اقامت خانواده حیدری و محل آرامگاه او، شدند و برای اعمال فشار بر این خانواده دادخواه و جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد، اقدام به بازداشت چند ساعته روح‌الله حیدری، فرزند دیگر خانواده حیدری، کردند.

بار دیگر ده‌ها نیروی امنیتی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ماه وارد روستای رحمت‌آباد شدند و طبق ویدیوهای منتشر شده و همچنین گزارش حساب کاربری ۱۵۰۰تصویر، «‏با گلوله و اشک‌آور به خانه‌ جواد حیدری حمله کرده، خانواده‌ او را در روز سالگرد عزیزشان ضرب و شتم کرده» و تا ساعت‌ها اعضای این خانواده دادخواه را در خانه‌‌شان «گروگان گرفتند.»

در همین حال عباس کاظمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین، ویدیوهایی که به وضوح نیروهای حکومتی در مقابل منزل خانواده جواد حیدری و شلیک گاز اشک‌آور به این خانه را انکار کرد و حضور این نیروها را «صیانت از اهالی منطقه» در مقابل «فراخوان» اعتراضی عنوان کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین با وجود انتشار تصاویر افراد و کودکان آسیب‌دیده این خانواده در اثر حمله نیروهای امنیتی رد کرد و مدعی شد که «قطع اینترنت روستای رحمت آباد و ضرب و شتم اعضای خانواده جواد حیدری و نزدیکانشان واقعیت ندارد» و «فقط برای مادر این خانواده کسالتی پیش آمد که بعد از انتقال به بیمارستان، مشخص شد مساله‌ای وجود ندارد.»

بازداشت سه عضو خانواده دادخواه جواد حیدری، شامل پدر و دو برادر این معترض کشته شده به نام‌های مرتضی و روح‌الله حیدری در حالی انجام شده است که شمار دیگری از خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده از جمله خانواده محسن قیصری در ایلام روز پنج‌شنبه مورد یورش و ضرب و جرح نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو «نیروهای حکومتی روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور با حمله به حاضران در آرامستان بهشت رضا واقع در شهرک هانیوان، محمدحسین قیصری برادر محسن قیصری، معترض کشته شده، را بازداشت کردند.»

محسن قیصری، جوان معترض روز ۳۰ شهریور ماه پارسال در آغازین روزهای اعتراضات زن، زندگی، آزادی در جریان تظاهرات مردم ایلام با شلیک مستقیم نیروهای یگان ویژه کشته شد.

بنابر گزارش هه‌نگاو خانواده محسن قیصری روز پنج‌شنبه در حال برگزاری مراسم سالگرد این معترض کشته شده بودند که مورد هجوم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

نیروهای حکومتی علاوه بر «بازداشت چند ساعته» محمدحسین قیصری، برادر دادخواه محسن قیصری، اقدام به بازداشت «یک پدر و فرزند به نام‌های با نام محمود صادقی و هدی صادقی» و همچنین «جوانی به نام علی شیرخانی» کردند و همزمان شمار دیگری از حاضران در این مراسم را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند.

این سایت حقوق بشری تاکید کرد که شدت ضرب و جرح حاضران در مراسم سالگرد محسن قیصری به دست نیروهای حکومتی به حدی بوده که تعدادی از مردم حاضر در این مراسم به دلیل شدت جراحات به مراکز درمانی در شهر ایلام منتقل شده‌اند و «حال چند تن از این مصدومان بسیار وخیم» گزارش شده است.

ویدیوهای منتشر شده از خیابان‌های اطراف آرامستان پاکدشت در استان تهران نشان می‌دهد که همزمان با سالگرد کشته شدن محمدرضا اسکندری و محسن پازوکی که آرامگاهشان در این آرامستان قرار دارد، ده‌ها نیروی یگان ویژه در این محدوده مستقر شده و از ورود اعضای خانواده، بستگان و مردم به آرامگاه این دو معترض کشته شده جلوگیری کردند.

همزمان شبنم اسکندری، خواهر محمدرضا اسکندری، در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت: «مراسم روز جمعه برادر جاویدنامم لغو» شده است.

در همین حال شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که روز پنج‌شنبه در بسیاری از شهرها از جمله کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، ایلام، قوچان، دیواندره، شهریار، ورامین و کرج نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با اعمال فشار بر خانواده‌های دادخواه و استقرار گسترده نیرو در اطراف آرامستان‌ها، از برگزاری سالگرد معترضان کشته شده ممانعت کرده‌اند.

این سایت حقوق بشری از جمله گزارش داد که در شهر اسلام آباد غرب «ماموران امنیتی در اطراف آرامستان این شهر مستقر شده و از ورود شهروندان جلوگیری کردند.»

شبکه حقوق بشر کردستان افزود که در شهرهای سقز، روستای «بالو» شهر ارومیه و همچنین قوچان، نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم سالگرد معترضان کشته شده جلوگیری کردند.

در استان‌های گیلان و مازندران نیز که نیروهای حکومتی پیشتر اقدام به بازداشت شماری از خانواده‌های دادخواه کرده‌ه بودند، در روز پنج‌شنبه از برگزاری مراسم سالگرد معترضان کشته شده ممانعت شده است.

فرزانه برزه‌کار مادر عرفان رضایی و همچنین وحید کیا و معصومه آذری، پدر و مادر و امیر کیا نامزد دادخواه حنانه کیا در نوشهر و مهسا یزدانی مادر دادخواه محمدجواد زاهدی در ساری همچنان تحت بازداشت قرار دارند.

فاطمه مجتبایی، مادر غزاله چلابی معترض کشته شده در آمل نیز همزمان با سالگرد فرزندش در پستی اینستاگرامی با اشاره به فشار و افزایش تهدیدها نوشت: «دستگاه قضا، پلیس، دستگاه امنیت همه و همه همدست شدید تا ما خانوادهای داغدیده را مرعوب کنید.»

فشارها بر خانواده‌های دادخواه از مدت‌ها پیش از فرارسیدن سالروز جان‌ باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد افزایش یافته و خانواده مهسا امینی نیز روز بیست و پنجم شهریور ماه، اجازه برگزاری مراسم سالگرد او را نیافتند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳