سازندگان فیلم “برادران لیلا” به حبس محکوم شدند

حکم حبس صادره علیه سعید روستایی، کارگردان و فیلم‌نامه نویس و جواد نوروزبیگی، تهیه‌ کننده فیلم، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. این افراد پیشتر به دلیل ساخت و پخش فیلم “برادران لیلا” به شش ماه حبس محکوم شده بودند که بخشی از حکم صادره قابل اجرا و مابقی به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده بود.

بابک پاک نیا، وکیل مدافع این شهروندان در این رابطه اعلام کرد: “شعبه سی و ششم دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم بدوی آقایان نوروزبیگی و روستایی را در رابطه با ساخت فیلم برادران لیلا تایید کرد و صرفا حضور در دوره آموزشی در قم و عدم معاشرت با هنرمندان از حکم بدوی حذف شده است.”
سعید روستایی و جواد نوروزبیگی پیشتر به دلیل ساخت و پخش فیلم “برادران لیلا” در جشنواره کن، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” هرکدام به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شدند. یک بیستم حکم صادره قابل اجرا و مابقی به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است.

همچنین آقایان روستایی و نوروزبیگی در این حکم تحت عنوان “تعلیق مراقبتی” به دستوراتی همچون “خودداری از فعالیت‌ های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق، خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق و گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق” محکوم شده بودند.

مستند این حکم، ساخت و پخش فیلم برادران لیلا در جشنواره کن بوده که در بخشی از توضیحات در خصوص آن آمده: “متهمین همراه با رسانه‌های معاند، تحت تاثیر فضای حاکم در برخی از مواضع تبلیغاتی، همسو با جریان ضدانقلاب و عوامل محیطی با هدف مال‌ اندوزی و شهرت‌ طلبی به منظور تهیه خوراک و تشدید معرکه رسانه‌ ای علیه حاکمیت دینی مطالبی در فضای مجازی منتشر و فیلمی را با محتوای خلاف منافع ملی تهیه و منتشر ساختند و این فیلم علیرغم فقدان مجوز اکران در جشنواره کن و شبکه اجتماعی منتشر می‌ شود تا در فضاسازی و مشارکت در پروپاگاندای اپوزیسیون علیه نظام اسلامی سهیم باشد”.

اواخر فروردین سال جاری، جواد نوروز بیگی تهیه کننده فیلم “برادران لیلا” اظهار داشته بود که در پی ساخت این فیلم، او و آقای روستایی ممنوع الکار و با گشایش پرونده قضایی در دادسرای اوین مواجه شده اند.

گفتنی است، “برادران لیلا” فیلمی ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در سال ۱۴۰۱ به نمایش در آمد. برادران لیلا در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ برنده جایزه فدراسیون بین‌ المللی منتقدان فیلم (بخش غیراصلی) شد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳