وزیر خارجه رژیم اسلامی؛ ادامه تبادل پیام‌ها با آمریکا و درخواست آزادی حمید نوری

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نیویورک گفت که طرح سلطان عمان دربارهٔ بازگشت به برجام همچنان روی میز است و اگر طرف‌های مقابل آماده باشند، جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام جدی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین امیرعبداللهیان عصر روز شنبه اول مهر در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش گفت که بعد از تبادل زندانی‌ها با آمریکا و آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، «تبادل پیام‌ها» با واشنگتن ادامه دارد.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که قطر طی هفته جاری نشست‌های جداگانه دوجانبه‌ای با ایالات متحده و ایران بر سر برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی‌های واشینگتن دربارهٔ انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه داشته است.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفت که جمهوری اسلامی برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام «جدی» است و آن را منوط به آمادگی کشورهای غربی دانست تا در چارچوب طرح پیشنهادی عمان، همه طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند.

وزیر امور خارجه ایران در حالی از «روی میز» بودن طرح سلطان عمان برای احیای برجام صحبت کرده است که یک روز پیش‌تر، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تلاش‌های سال گذشته واشنگتن، اروپا و حتی روسیه و چین برای بازگرداندن ایران به برجام گفته بود: «ایران نتوانست یا نخواست این کار را انجام دهد.»

آنتونی بلینکن تأکید کرده بود: «مشکل خیلی روشن است و مشکل ایران است. این یک عنصر بی‌ثبات کننده است.»

از سوی دیگر، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه خبر داد که هفته گذشته همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل مذاکراتی برای احیای برجام برگزار شده و اعلام کرد خط مشی این اتحادیه در زمینه برجام «کاملا درست» بوده و راهی جز بازگشت به برجام نیست.

امیرعبداللهیان همچنین درباره تنش‌های اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد هرگاه آژانس «فنی» عمل می‌کند، امور در «مسیر درست» پیش می‌رود، اما به گفته او « هر وقت دیگران نظرات سیاسی خود را بر مسائل حرفه‌ای آژانس ترجیح می‌دهند، اوضاع خراب می‌شود.»

او همچنین بار دیگر تأکید کرد که «بمب هسته‌ای در دکترین ایران جایی ندارد.»

این در حالی است که ایران روز ۲۵ شهریور مجوز فعالیت هشت تن از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرد که باعث واکنش و ابراز نگرانی اتحادیه اروپا شد و در ادامه شورای همکاری خلیج فارس به همراه آمریکا از جمهوری اسلامی خواستند که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل کند.

آقای بلینکن هم در موضع‌گیری جداگانه‌ای گفت که ایران علاقه‌ای به ایفای نقش مسئولانه در برنامه اتمی خود ندارد و چنین رویکردی عنصر «بی‌ثبات کننده است.»

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۸ شهریور گفت که برای منصرف کردن ایران از تصمیم به لغو مجوز فعالیت بازرسان این آژانس، خواستار دیدار با رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است، اما این دیدار برگزار نشد.

طی روزهای اخیر آمریکا به‌همراه اعضای اروپایی توافق هسته‌ای برجام و همچنین اتحادیه اروپا از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و اعلام کردند در صورت ادامۀ عدم همکاری جمهوری اسلامی، شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران در دیدار روز شنبه با دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت جمهوری اسلامی به تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین پایبند است و جنگ را راه‌حل نمی‌داند.

با این حال، اوکراین در هفته‌های اخیر در چند نوبت از حمله‌های پهپادی روسیه به بنادر، زیرساخت‌ها و شهرهای خود با استفاده از پهپادهای ایران خبر داده است.

روز یکشنبه، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با توبیاس بیلْسْترُم، وزیر خارجه سوئد نیز گفت که انتظار داریم دولت سوئد در مرحله تجدید نظر حمید نوری را آزاد کند.

روابط سوئد و ایران از حدود سه سال پیش که سوئد حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت را به دلیل نقشش در اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ زندانی کرد، متشنج بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳