بحران معیشت در ایران؛ شیرینی و شکلات در صف گران شدن

بازار خوراکی‌ها در ایران کماکان با چالش تامین و همچنین حرکت خزنده قیمت‌ها روبه‌رو است و با وجود روایت وزارت کشاورزی از تامین شکر؛ فعالان صنایع شیرینی، شکلات و نوشیدنی، از کمبود و گرانی شکر و در نهایت افزایش قیمت این گروه کالایی در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

وب‌سایت «تجارت‌نیوز» در گزارشی به ادعای وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی مبنی بر «وفور شکر در بازار» و عرضه آن با قیمت مصوب پرداخت و در برابر این ادعا به گلایه‌های تولیدکنندگان صنایع تبدیلی از کمبود شکر در بازار و خرید آن با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب اشاره کرد.

گزارش نویس این رسانه تاکید کرده که کمبود شکر در بازار تازگی ندارد و طی سال‌های اخیر قیمت‌گذاری دستوری این محصول باعث شده تا آن به کالایی برای «سودجویی» برخی دلالان تبدیل شود.

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات به وب سایت تجارت‌نیوز گفته است که با «مدیریت وزارت کشاورزی» بازار همیشه در التهاب است و حتی زمانی «شکر در بازار نایاب می‌شود.»

گلایه از قیمت شکر و کمبود آن در بازار در حالی است که خبرگزاری دولتی «ایرنا» به نقل از رییس اتحادیه سوپرمارکت داران و مواد پروتئینی تهران نوشته است که توزیع شکر تنظیم بازاری با قیمت هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان در سوپرمارکت‌ها انجام می‌شود و «هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.»

این در حالی است که شکر از روزهای ابتدایی سال خبرساز بوده و از قیمت‌های دستوری دولت در بازار خبری نیست. در همین رابطه خبرگزاری مهر، ۱۷ اردیبهشت ماه در گزارشی قیمت شکر در بازار را ۳۳ هزار تومان گزارش کرده بود.

در همین راستا ۲۳ اردیبهشت ماه انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران نیز اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه جدید قیمت قند و شکر افزایش خواهد داشت.

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار بود قیمت مصوب برای هر کیلوگرم شکر ۲۵۵۰۰ تومان باشد. با گذشته ۴ ماه از مصوبه قیمتی دولت خبرها از بازار شکر نشان می‌دهد در کنار کمبود این محصول؛ هر کیلوگرم شکر در بازار تا ۴۲ هزار تومان فروخته می‌شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳