آمریکا اجازه نداد امیرعبداللهیان به واشنگتن سفر کند، او به ایران برگشت

امواج مدیا، رسانه اینترنتی نزدیک به حکومت ایران در خبری اختصاصی در روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر نوشت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از آنکه نتوانست نظر آمریکایی‌ها را برای صدور اجازه سفرش به واشنگتن جلب کند، ایالات متحده را ترک کرد.

حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور داشت. اگر آمریکا مجوز سفر برای امیرعبداللهیان صادر می‌کرد این نخستین سفر یک دیپلمات ارشد ایرانی در ۱۴ سال گذشته به پایتخت آمریکا بود.

چندین منبع آگاه ایرانی به امواج مدیا گفتند که درخواست معافیت از محدودیت‌های رفت‌وآمد امیرعبداللهیان بلافاصله رد شد. سال‌ها است که صدور ویزا برای هیأت ایرانی به‌منظور شرکت در نشست‌های سازمان ملل در محدوده کوچکی در اطراف سازمان ملل اعتبار دارد و دارنده ویزا نمی‌تواند از یک شعاع مشخص در بخشی از شهر نیویورک خارج شود.

گفته شده است که سفر امیرعبداللهیان به واشنگتن برای سرکشی از دفتر حفاظت از منافع ایران برنامه‌ریزی شده بود. سفارت ایران در واشنگتن از سال ۱۹۸۰ تعطیل شده است. جمهوری اسلامی یک نمایندگی دائمی در سازمان ملل متحد دارد که در یک ساختمان اداری در نیویورک فعالیت می‌کند.

ایران همچنین یک بخش حفاظت از منافع در سفارت پاکستان در واشنگتن دارد. منوچهر متکی، وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی آخرین دیپلمات ارشد ایرانی بود که در سال ۲۰۰۹ از مقر کنسولی ایران در واشنگتن بازدید کرد. یک منبع ایرانی به امواج مدیا گفت که صادر نشدن اجازه سفر امیرعبداللهیان به واشنگتن اشتباه بود و دولت بایدن فرصت نشان دادن «حسن ‌نیت» را از دست داد، به‌ویژه در شرایطی که ایران و آمریکا اخیراً مبادله زندانیان را اجرا کردند و در ماه‌های گذشته به دنبال «تفاهم» در مورد کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای و منطقه‌ای بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳