اظهارات ضدونقیض مقام‌های دولتی درباره «صدای مهیب» شنیده شده در خرم‌آباد

با گذشت چند ساعت از شنیده شدن صدایی مهیب و لرزش شدید در بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد، مقام‌های استانی و کشوری ضمن رد وقوع هرگونه «انفجار و زلزله» در این شهر، می‌گویند «تاکنون منشأ این صدای مهیب» پیدا نشده و «موضوع تحت بررسی» است.

بنابر گزارش‌های متعدد حوالی ساعت ۱۰ شامگاه دوشنبه ۳ مهر ماه «صدای مهیبی در بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد شنیده شد و همزمان مردم لرزش زمین را نیز احساس کردند» و در ساعت‌های اولیه برخی از رسانه‌های رسمی از جمله صداوسیمای جمهوری اسلامی این رویداد را «زلزله» خوانده و با تیتر «خرم آباد لرزید» پوشش دادند.

ابعاد لرزش و صدای مهیب شنیده شده در خرم‌آباد چنان بود که خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نوشت: «تکانه‌های شدید همراه با صدای مهیب باعث ایجاد لرزش در بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد» و «باعث وحشت و بر هم ریختن آرامش شبانگاهی مردم» شد.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران همچنین تأکید کرد که مردم خرم‌آباد ابتدا تصور می‌‌کردند که زلزله باعث این صدا و تکانه‌ها شده، اما پس ازآنکه مشخص شد زلزله‌ای توسط مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران ثبت نشده، «‌وقوع انفجار ‌در اذهان مردم پررنگ‌تر» شده است.

با این حال مقام‌های کشوری و استانی ساعتی بعد از شنیده شدن این صدا، هم «وقوع زلزله و هم وقوع انفجار را رد کردند و گفتند که منشأ این صدای مهیب همچنان نامشخص است.

مهدی پازوکی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان، در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه ۴ شهریور ماه، گفت: «وقوع زلزله در خرم‌آباد صحت ندارد ولی تا الان منشا صدای مهیب نیز پیدا نشده و هیچ انفجار و خسارتی نیز تاکنون گزارش نشده است.»

پازوکی با تأکید بر اینکه که «موضوع وقوع زلزله به صورت کلی مردود است»، افزود که «در ارتباط مستقیم با موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این موضوع بررسی شد» و «هیچ گونه زلزله‌ای» طی ساعت شنیده شدن صدای مهیب، در خرم‌آباد ثبت نشده است

این مقام استانداری لرستان شنیده شدن صدای انفجار مهیب در خرم‌آباد را تأیید کرد اما اضافه کرد که «تاکنون هیچ موضوع نگران کننده‌ای گزارش نشده و نیرو‌های عضو ستاد مدیریت بحران و نیرو‌های عملیاتی در حال رصد موضوع» هستند.

پازوکی با بیان اینکه «تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وقوع انفجار به ستاد مدیریت بحران اعلام نشده است»، گفت: «خسارتی نیز اعلام نشده و فقط صدایی شنیده شده است.»

همزمان احسان یاوری، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، از تشکیل جلسه « ستاد مدیریت بحران» این استان خبر داد و گفت: «احتمال انفجار و زلزله در لرستان را تکذیب می‌کنم اما سایر احتمالات در دست بررسی است‌.»

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان به «سایر احتمالات» در دست بررسی درباره صدای مهیب شنیده شده در شهر خرم‌آباد اشاره نکرد اما گفت که پس از تشکیل جلسه ستاد بحران «پیگیری‌های لازم» درباره یافتن منشا این صدای مهیب در حال انجام است و به «محض کسب اطلاعات متقن» اطلاع رسانی خواهد شد.

شنیده شدن صدای مهیب و لرزش زمین در شهر خرم‌آباد، یک هفته پس از آن رخ داد که دوشنبه ۲۷ شهریور ماه درپی شنیده شدن صداهای انفجار مهیب در شهر گرگان و اطراف این شهر، قطعاتی از تسلیحات منفجر شده در مناطق مختلف این شهر سقوط کرد و خساراتی را به منازل مردم وارد کرد.

مقام‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در مورد سانحه رخ داده در شهر گرگان اظهارات ضد و نقیضی بیان کردند و از جمله علی مهاجر، معاون امنیتی استاندار گلستان آن را «سقوط یک پهپاد» خواند و گفت که دست‌کم دو نفر در اثر سقوط این پهپاد در شهر گرگان زخمی شده‌اند.

رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع، اما آن را سقوط یک «سامانه» در جریان «فرایند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری» عنوان کرد.

علاوه بر این، شنیده شدن «صدای انفجار مهیب» در فاصله سال‌های ۹۸ تاکنون، در نزدیک به چهار سال گذشته سوابق متعددی در مناطق مختلف ایران دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در اغلب این موارد اطلاع‌رسانی، ارائه توضیح شفاف و مستند در ارتباط با منشأ این انفجارها خودداری کرده‌اند اما در مواردی با گذشت زمان آن را نتیجه اقدامات «دشمنان» توصیف کرده‌اند.

یکی از این موارد مربوط به شنیده شدن صدای مهیب انفجار در کرمان طی ۲۷ بهمن ماه پارسال است که استاندار کرمان آن را «ناشی از انهدام از پیش تعیین شده مهمات سنگین ارتش در ارتفاعات شهر باغین» عنوان کرد

در موردی دیگر شنیده شدن صدای انفجار در کرج طی شامگاه ۲ تیر ماه پارسال است که با اظهارات ضدونقیض مقام‌های حکومتی مواجه شد اما در ادامه نیویورک تایمز آن را «ناشی از حمله پهپادی به مرکز ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در کرج» عنوان کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳