ادعای «امواج‌مدیا» در آستانه فرارسیدن بند غروب برجام: مجوز مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صادر شده است

امواج مدیا به نقل از چند منبع «عالی‌رتبه مطلع» که نام آنها را فاش نکرده است، مدعی شد که مجوز مذاکره مستقیم با آمریکا برای مذاکره‌کنندگان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. مقام تصمیم‌گیرنده در این زمینه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

امواج مدیا می‌نویسد، این منابع مطلع به شرط فاش نشدن نام خود گفتند که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی و معاون وزیر خارجه آماده است در هفته‌های پیش رو با برت مک‌گرک، فرستاده دولت بایدن در امور خاورمیانه و شمال آفریقا که درماه‌‌های اخیر بارها به منطقه سفر کرده است در عمان دیدار کند.

امواج مدیا همچنین مدعی شده است که در صورتی که این دیدار ثمربخش باشد، گام بعدی، نشست نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ادعای امواج مدیا در حالی مطرح می‌شود که سه کشور اروپایی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران (بریتانیا، فرانسه و آلمان) اعلام کرده‌اند که تحریم‌های تسلیحاتی که براساس یکی دیگر از بندهای غروب برجام در ۱۸ اکتبر باید لغو شوند را حفظ می‌کنند.

هنوز مقامات جمهوری اسلامی ادعای امواج مدیا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند اما در صورت صحت، می‌تواند به منزله تلاش جمهوری اسلامی برای دریافت امتیازهای بیشتر از دمکرات‌ها پیش از بسته شدن پنجره چانه‌زنی‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ باشد. همچنین تهران می‌تواند با ایجاد تصویری در دوردست برای غرب درخصوص احتمال احیای توافق هسته‌ای، بر موضع سه کشور اروپایی که به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی‌اند تاثیر بگذارد و از تصویب قطعنامه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلوگیری کند.

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرده است که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان پرسش‌های بدون پاسخ باقی‌ مانده‌اند.

امواج مدیا ادعا می‌کند که جمهوری اسلامی می‌خواهد به میز مذاکره پاییز گذشته بازگردد. زمانی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی، توافق نزدیک بود اما غرب باتوجه به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی «دچار اشتباه محاسباتی شد.»

امواج مدیا در ادامه گزارش خود به مخالفت خامنه‌ای با مذاکره مستقیم با دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اشاره می‌کند و می‌نویسد که به‌نظر می‌رسد محاسبات در تهران تغییر کرده است.

خامنه‌ای به وضوح از لحن ترامپ خشمگین بود. اما تجربه به او نشان داده است که همواره از دمکرات‌های آمریکایی امتیازهای بیشتری دریافت می‌کند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که دمکرات‌هایی نظیر جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ به مقامات تهران توصیه می‌کردند با او پای میز مذاکره ننشینند تا دوباره دمکرات‌ها به سر کار بازگردند.

در ادامه این گزارش به احیای «روند مسقط» اشاره شده است. اشاره‌ای به مذاکرات محرمانه و علنی در پایتخت عمان بین ایران و آمریکا. این گزارش به مجوز باقری کنی برای دیدار با مک‌گرک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز اشاره می‌کند.

هرچند کنی در نیویورک با نمایندگان سه سه کشور اروپایی دیدار کرد، اما خبر رسمی یا غیررسمی از ملاقات او با مک‌گرک منتشر نشد. امواج مدیا ادعا می‌کند که مذاکرات باقری کنی با اروپایی‌ها باتوجه به اصرار آنها بر آزادی بازداشتی‌های اروپایی به نتیجه نرسید. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که درخواست حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به واشینگتن در حاشیه حضور در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیز با مخالفت آمریکایی‌‌‌ها مواجه شد.

امواج مدیا با اشاره به موضع اروپا در تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی در ماه آینده میلادی ادعا می‌کند که موضع تهران در حال حاضر «تنش‌زدایی» است و موضع آمریکا دست‌کم تا انتخابات ۲۰۲۴، «نه توافق، نه تنش».

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳