اعتراضات شبانه در زاهدان به دنبال اعتصابات شنبه

اعتراضات مردم در بلوچستان که از روز گذشته آغاز شد و روز شنبه ادامه یافت، شنبه شب در مناطق مختلف زاهدان ادامه یافته است. شهر زاهدان همچنان در حالت حکومت نظامی اعلام نشده قرار دارد و ماموران حکومتی با حضور گسترده در سطح شهر با مردم و معترضان درگیر می شوند، تیراندازی می کنند و به سوی آن ها گاز اشک آور پرتاب می کنند.

با تاریک شدن هوا و علیرغم ادامه ی جو شدید امنیتی مردم در مناطق مختلف شهر زاهدان با آتش زدن لاستیک خودروها به اعتراضات خود ادامه داده اند. نیروهای نظامی در منطقه جاده قدیم زاهدان اقدام به تیراندازی بی هدف و هوایی کرده اند.

موج بازداشت ها در طول روز و شب ادامه داشته است. نیروهای نظامی به چندین کافه در مناطق مختلف شهر زاهدان از جمله چهار راه رسولی یورش برده و جوانان و نوجو‌انان را بازداشت کرده اند.

با تاریک شدن هوا سرکوبگران به خیابان پیربخش منطقه شیرآباد زاهدان یورش برده و در خیابان‌ها این منطقه و به داخل حیاط منازل مسکونی گاز اشک آور پرتاب کردند.

سایت حال وش گزارش داده تعداد شهروندان بازداشت شده ۴۸ ساعت گذشته در زاهدان، خاش و میرجاوه دستکم به ۱۲۸ تن رسیده است. اسامی ۶۵ تن از بازداشت شدگان بلوچ که اکثرا نوجوان هستند اعلام شده است.

شنبه

روز شنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۲، مردم زاهدان در سالگرد جمعه خونین که دستکم ۱۰۵ تن در اعتراضات کشته شدند بصورت گسترده دست به اعتصاب زدند. ویدئوهای منتشر شده نشان می دهد که شهر زاهدان به طور کامل تعطیل است. به گزارش حال وش نیروهای نظامی در بازار اصلی و بزرگ زاهدان (چهار راه رسولی) مستقر شده اند و هلی کوپترهای نظامی بر فراز شهر پرواز می کنند. این گزارش می افزاید در روز سالگرد جمعه خونین زاهدان، مردم در مناطق مختلف شهر علاوه بر اعتصاب با وجود جو امنیتی با آتش زدن لاستیک در خیابان ها به اعتراض خود ادامه می دهند. نیروهای نظامی، امنیتی و لباس شخصی علاوه بر تیراندازی بصورت گسترده و فله ای اقدام به بازداشت شهروندان در مناطق مشترک و چهار‌راه رسولی و نقاط دیگر شهر زاهدان کرده اند.

از ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ده ها نفر با ضروب و شتم بازداشت شده اند که شما ی کودکان زیر ۱۸ سال سن دارند.

حال وش گزارش داده است کارگران شهرک در حال ساخت تیس در شهر چابهار در سالگرد جمعه خونین که دستکم ۱۰۵ تن کشته شدند بصورت جمعی دست به اعتصاب زده اند.

گسبه و بازاریان علاوه بر زاهدان در چابهار و نوبندیان، سفیدآبه به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان جمعه خونین زاهدان دست به اعتصابات سراسری زده‌اند.

جمعه

جمعه ۷ مهر، زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان به مناسبت سالگرد جمعه ی خونین در زاهدان و خاش یک روز باشکوه دیگر را رقم زدند. علیرغم آمادگی نظامی و امنیتی و استفاده ی بی رحمانه نیروهای سرکوب از اسلحه و گلوله، بسیاری از نقاط بلوچستان تا شامگاه و دیروقت شب صحنه ی اعتراضات، راه بندان ها، جنگ و گریز مردم با قوای حکومتی و در عین حال بازداشت های گسترده بود. حکومت یک بار دیگر و با آمادگی کامل، اعتراضات مردم را به خشونت کشاند و به سوی آن ها تیراندازی کرد. در طول روز صدای تیراندازی از بسیاری از خیابان های زاهدان به گوش می رسید.

بنابه گزارش سایت های بلوچ، در این تیراندازی های روز و شب گذشته دستکم ٢٩ نفر از جمله هشت کودک مورد اصابت گلوله های ساچمه ای قرار گرفته و مجروح شدند. تعداد بالای کودکان در میان مجروحان نشانگر اعمال خشونت کور حکومت علیه معترضان است.

روز گذشته در زاهدان و سایر مناطق اعتراضی فریادهای «مرگ با خامنه ای» و «مرگ بر دیکتاتور» اصلی ترین شعارها و خواسته هایی بود که به گوش می رسد. مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه تصریح کرد که مردم از رسیدن به عدالت از جمله در مورد محاکمه و مجازات آمرین کشتار جمعه ی خونین در این استان ناامید شده اند و مردم با مقاومت و ایستادگی خود در خیابان نشان دادند به مبارزه ای که از یکسال پیش آغاز کرده اند همچنان ادامه خواهند داد.

علیرغم جو شدید امنیتی در شهرهای مختلف بلوچستان بسیاری از مردم در شهرهای راسک، سوران، خاش، تفتان و زاهدان به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را فریاد زدند.

نیروهای امنیتی و نظامی اقدام به بازداشت گسترده و فله‌ای شهروندان بلوچ در نقاط مختلف شهر زاهدان کرده‌اند. هجوم نظامیان به محلات مختلف در شهر زاهدان از جمله مناطق شیرآباد، بعثت و مشترک و دستگیری فعالین بلوچ با تاریک شدن هوا ابعاد بیشتری گرفت. تاکنون بازداشت دستکم ۵۱ نفر محرز گشته است. سایت های بلوچ اسامی بازداشت شدگان را منتشر کرده اند.

مقامات امنیتی و از جمله استاندار و دادستان گفته اند فضای شهر زاهدان روز گذشته عادی بوده و تیراندازی صورت نگرفته است!

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۱ اکتبر ۲۰۲۳