بازداشت بیش از ۲۰۰ نفر در سالگرد «جمعه خونین زاهدان»؛ «دست‌کم ۳۲ نفر» نوجوان هستند

نهادهای حقوق بشری می‌گویند در تنش‌ها در استان‌ سیستان و بلوچستان، بیش از دویست نفر تاکنون توسط حکومت ایران بازداشت شد‌ه‌اند که دست‌کم ۳۲ نفر آنها نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال هستند.

برخی از فعالان حقوق بشر تعداد بازداشت شدگان در چهار شهر زاهدان،خاش،میرجاوه و چابهار را تا بامداد دوشنبه ۱۰ مهر، ۲۱۶ نفر تخمین زده‌اند. در این بین سایت خبری «حال وش» با شناسایی افراد بازداشت‌شده، نام و سن دست‌کم ۱۱۰ نفر را اعلام کرده‌است. در میان این بازداشت شدگان افرادی ۱۴ تا ۱۸ ساله دیده می‌شود.

۸ مهر ۱۴۰۲، نخست سالگرد کشتار معترضان در زاهدان بود که از سوی مردم در این شهر به «جمعه خونین زاهدان» مشهور شده است. جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱، ماموران نیروی انتظامی به سوی معترضان در زاهدان تیراندازی کردند که دهها نفر کشته شدند. نهاد حکومتی شورای تامین استان سیستان و بلوچستان تعداد کشته‌ها را ۳۵ نفر اعلام کرد اما فعالان بلوچ می‌گویند دست‌کم صد نفر کشته شدند.

در آستانه سالگرد «جمعه خونین»، روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲، کمی بعد از نماز جمعه اهل سنت، بار دیگر ماموران به سوی معترضان تیراندازی کردند که دهها نفر از جمله چند کودک زخمی شدند.

پیشتر صدای آمریکا گزارش دادد معترضان در شهر زاهدان جمعه و شنبه شب در ادامه اعتراض‌ها در سالگرد «جمعه خونین» شعار مرگ بر خامنه‌ای سر دادند.

در این گزارش‌های تصویری، معترضان چندین خیابان در شهر زاهدان را در شنبه شب با آتش‌زدن لاستیک بسته‌اند تا مانع حضور نیروهای نظامی و انتظامی شوند. در ویدئوهایی که از مناطقی چون شیرآباد در شمال زاهدان و مجدیه، کوثر و بازار مشترک زاهدان منتشر شده، معترضان شعار مرگ بر خامنه‌ای سر دادند.

پیشتر صدای آمریکا گزارش داد که کسبه در نقاط مختلف شهر زاهدان و همچنین شهرهای چابهار،‌سراوان و نوبندیان به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره کشته‌شدگان «جمعه خونین» دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب و اعتراضات به رغم جو امنیتی در شهرهای این استان بویژه در زاهدان ادامه دارد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲ اکتبر ۲۰۲۳