آخرین اخباز از جنگ سازمان تروریستی حماس علیه اسرائیل

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از حملات حماس به اسرائیل حمایت کرد. او در پیامی نوشت: «طوفان الاقصی، کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) را به یقین تبدیل کرد».

«طوفان الاقصی» نامی است که محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس برای حملات غافلگیرکننده اخیر علیه اسرائیل اعلام کرده‌است. اسرائیل پاسخ خود به این حملات را «شمشیرهای آهنین» نامیده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در پیام خود مدعی شد این رویداد «ثابت کرد»‌ تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل،‌ محکوم به شکست است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران چند روز پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی علیه گزارش‌های فزاینده اخیر در خصوص کوشش آمریکا برای برقراری صلح میان اسرائیل و عربستان سعودی، علیه این روند موضع گرفته است.

محمد باقری در پیام خود حمله حماس را «پیروزی غرورآفرین مبارزان و مجاهدین فلسطین» نامیده است.

جمهوری اسلامی ایران در حالی از شبه‌نظامیان سازمان‌های فلسطینی حمایت می‌کند که حماس، جهاد اسلامی فلسطین و گروه‌های هم‌سو با محور تهران، در نگاه اسرائیل و بسیاری از کشورهای متحد آن در غرب، تروریستی شناخته‌ می‌شوند و در فهرست سیاه تروریستی قرار دارند.

افزایش قیمت دلار در تهران
آغاز جنگ حماس و اسرائیل تا این لحظه اثری بر ارزش «شکل»، واحد پول اسرائیل، نگذاشته است، اما ارزش پول ملی ایران امروز بار دیگر روند کاهشی یافت.

براساس گزارش رسانه‌های ایران، قیمت دلار آمریکا روز یکشنبه از مرز ۵۱ هزار تومان نیز گذشت. این در شرایطی است که به‌تازگی
آمریکا با آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شدهٔ ایران نزد بانک‌های کره جنوبی موافقت کرده بود.
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه برای بررسی درگیری تازه اسرائیل و حماس یک نشست اضطراری برگزار می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه حمله حماس به اسرائیل را به‌شدت محکوم کرد و گفت: «حملات گستاخانه و غیرقانونی حماس به شهرهای اسرائیل جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و باید متوقف شود.»

آقای گوترش با درخواست از همه طرف‌ها برای خویشتن‌داری، از کوشش‌های سیاسی برای جلوگیری از گسترش این بحران جنگی حمایت کرد.

حمایت متحدان جمهوری اسلامی در عراق از عملیات حماس علیه اسرائیل
پیش از اعلام موضع رسمی دولت عراق، رؤسا و رهبران گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در عراق، حمایت خود را از عملیات غافلگیرکنندهٔ گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی و در رأس آن‌ها حماس علیه اسرائيل اعلام کردند.

عراق با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارد و آن را «کشور دشمن» می‌داند. با وجود این‌که موضع رسمی عراق با موضع سایر کشورهای عرب در حمایت از برپایی کشور مستقل فلسطینی همراه است، اما فراکسیون صدر ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) و پیش از خروج از پارلمان کنونی موفق شد لایحه «جرم دانستن سازش با اسرائیل» را مطرح و تصویب کند.

نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق و رئيس ائتلاف «دولت قانون»، قیس الخزعلی دبیر کل گروه «عصائب اهل حق»، حیدر العبادی رئيس ائتلاف «النصر» و هادی العامری دبیرکل سازمان «بدر» حمایت خود را از حملات گروه‌های فلسطینی مستقر در نوار غزه علیه اسرائیل اعلام کردند.

نوری المالکی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن حمایت از عملیات حماس،‌ از کشورهای اسلامی و عربی خواست از مردم فلسطین برای به‌‌گفتهٔ او «آزادسازی سرزمین‌های اشغال‌شده‌اش» حمایت کنند.

قیس الخزعلی دبیرکل گروه عصائب اهل حق،‌ حیدر العبادی رئيس ائتلاف النصر،‌ هادی العامری دبیرکل سازمان بدر، و عمار الحکیم رئيس جریان «الحکمه» هم در پیام‌های مشابهی از عملیات حماس علیه اسرائیل حمایت کردند.

ادعای حماس درباره ادامه درگیری نیروهایش در خاک اسرائیل
شاخه نظامی حماس، موسوم به «کتائب عزالدین القسام»، روز یکشنبه ۱۶ مهر در بیانیه‌ای مدعی ادامه حضور نیروهایش در مناطق اسرائیلی در نزدیکی مرز نوار غزه شد.

براساس این بیانیه، درگیری «سنگین» میان نیروهای حماس با ارتش اسرائیل در مناطق اوفاکیم، سدروت، ید مردخای، کفار عزه، بئری، یتید و کیسوفیم ادامه دارد.

ارتش اسرائیل تأیید کرده که هنوز پاک‌سازی شهرک‌های نزدیک به مرز از وجود شبه‌نظامیان حماس به پایان نرسیده‌ است.

بر اساس گزارش روزنامه یدعوت آحرونوت، بامداد یکشنبه درگیری‌ها در اطراف یک مقر پلیس در شهر جنوبی سدروت از سر گرفته شده. نیروهای حماس روز شنبه ابتدا به این مقر حمله کرده و شماری از نیروهای پلیس مستقر در آن را کشته بودند.

در تحولی دیگر،‌ پلیس اسرائیل بامداد یکشنبه خبر داد که ۵۰ گروگان اسرائیلی در کیبوتص (مزرعه اشتراکی) بئری را آزاد کرده و به هیچ‌یک از آن‌ها آسیبی نرسیده است. براساس این گزارش، «همهٔ خرابکارانی که اسرائیلی‌ها را در رستوران کیبوتص برای بیش از ۱۸ ساعت به اسارت گرفته بودند، کشته شدند».

همزمان سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که کماندوهای دریایی این کشور «پنج تروریست» را که از منطقه «زیکیم» در جنوب بندر اشکلون در ساحل دریای مدیترانه قصد رخنه به اسرائیل را داشتند، شناسایی کرده و کشته‌ است.

رایزنی وزیر خارجه آمریکا با مقامات ارشد سایر کشورها درباره تحولات اسرائیل
وزیر خارجه آمریکا شامگاه شنبه در مورد درگیری‌های تازه اسرائیل و حماس با مقامات ارشد ترکیه و قطر گفت‌وگو کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن در گفت‌وگو با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، بر لزوم حمایت از اسرائیل در دفاع از خود تأکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفت‌وگو با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر «حمله تروریستی علیه اسرائیل» را محکوم کرد.

برخی از سران حماس، از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفترسیاسی این سازمان ساکن دوحه در قطر هستند.

قطر در سال‌های اخیر و با موافقت اسرائیل، با انتقال منظم ده‌ها میلیون دلار به غزه نقش مهمی در گذران زندگی ساکنان این باریکه محصور ایفا کرده بود.

آنتونی بلینکن با وزیران خارجه آلمان، ایتالیا و بریتانیا و همچنین با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم درباره حمله حماس به اسرائیل گفت‎‌وگوی تلفنی کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که همه طرف‌ها دراین مکالمات جداگانه،‌ ابعاد بی‌سابقه و «شرارت‌های حماس» را قاطعانه محکوم کرده و بر حق اسرائیل در دفاع از خود تأکید کرده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل: شمار شهروندان ربوده‌شده توسط حماس به صد نفر رسید
رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌هایی که آن را محتاطانه بیان می‌کنند، شمار اسرائیلی‌های ربوده‌‌شده در عملیات غافگیرانه
روز شنبهٔ نیروهای حماس را یکصد تن اعلام می‌کنند.

ارتش اسرائیل هنوز آمار دقیقی در این باره اعلام نکرده است و بر ادامهٔ بررسی‌های جامع تأکید می‌کند.

یک مرد اسرائیلی به شبکه کان اسرائیل گفته است که همسر و دو دختر سه و پنج ساله‌اش به احتمال زیاد در میان ربوده‌شدگان هستند.

یک بیمارستان در اسرائیل هدف حمله راکتی قرار گرفت
بیمارستان «برزیلایی» در جنوب اسرائیل که گفته شده صدها تن از زخمی‌های جنگ در آن بستری شده بودند، هدف حمله راکتی قرار گرفت و خسارت دید.

افزایش آمار تلفات و مجروحان اسرائیلی
وزارت بهداشت اسرائیل می‌گوید از آغاز درگیری‌های روز شنبه تا کنون،‌ دست‌کم ۱۸۶۴ شهروند اسرائیل در بیمارستان بستری شده‌اند که حال ۱۹ تن از آن‌ها وخیم است.

اکثر زخمی‌ها در بیمارستان‌های شهرهای جنوبی اسرائیل بستری شده و شماری دیگر به بیمارستان‌های مناطق مرکزی‌تر این کشور مانند اورشلیم انتقال یافته‌اند.

رسانه‌های این کشور می‌گویند پذیرش بیماران جدید در بسیاری از بیمارستان‌های نزدیک به مرز غزه با مشکل مواجه است.

ارتش اسرائیل هنوز آمار رسمی کشته‌ها را اعلام نکرده، اما رسانه‌های این کشور با استناد به منابع نظامی و دولتی، از کشته‌شدن دست‌کم سیصد نفر خبر می‌دهند.

ظاهراً شمار زیادی از کشته‌ها از جوانانی بوده‌اند که جمعه‌شب در یک کنسرت در بیشه‌زارهای جنوب اسرائیل شرکت کرده بودند. کنسرت تا بامداد شنبه، هنگام حمله غافلگیرانهٔ شبه‌نظامیان حماس، ادامه داشته‌ است.

نیروهای حماس به سوی آن‌ها آتش گشوده و شماری از حاضران در کنسرت را هم به غزه منتقل کردند.

ارتش اسرائیل هنوز شمار دقیق اسرائیلی‌های ربوده شده را اعلام نکرده؛ هرچند که اسیرشدن گروهی از شهروندان این کشور را تأیید کرده‌است.


ادامه حملات هوایی اسرائیل به غزه در طول شب
ارتش اسرائیل می‌گوید در طول شب تا بامداد یکشنبه ۱۶ مهر،‌ «۱۰ هدف تروریستی حماس» را در شهر غزه هدف قرار داده‌ است.

بر اساس بیانیهٔ ارتش اسرائیل،‌ «ستاد اطلاعات» و مقر «یگان هوایی حماس» از جمله این اهداف بوده‌اند.

بر اثر حملات هوایی ارتش اسرائیل به غزه،‌ چندین برج و ساختمان بلند فرو ریخته یا به شدت آسیب دیده‌اند.

عصر شنبه و در نخستین روز درگیری‌های تازه هم «برج فلسطین»، یکی از بلندترین ساختمان‌های غزه، در نتیجهٔ حمله هوایی اسرائیل فرو ریخت. ارتش اسرائیل، این برج را هم یک «مقر تروریستی»‌ خوانده بود،‌ اما منابع فلسطینی می‌گویند به‌جز دفتر «رادیو حماس» در طبقات فوقانی،‌ سایر طبقات این برج ارتباطی با حماس نداشته‌ است.

حماس تهدید کرده‌ بود که در پاسخ به این حملات، برج‌های بلند تل‌آویو را هدف قرار خواهد داد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ اکتبر ۲۰۲۳