«رژیم ایران در طراحی حمله به اسرائیل دست داشت»

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از «دست داشتن حکومت ایران در برنامه‌ریزی حملات غافگیرکننده حماس علیه اسرائيل» خبر داده است.

وال استریت ژورنال به نقل از چند عضو حماس و حزب‌الله گزارش کرده است که برنامه‌ریزی حملات با کمک افسران سپاه پاسداران صورت گرفته است.

نام این افراد ذکر نشده است.

بر این اساس،‌ جزییات طرح حمله طی چند دیدار در بیروت میان فرماندهان سپاه و مسوولان چهار گروه شبه نظامی وابسته به ایران بررسی شده است.

وال استریت ژورنال در این حال تاکید کرده که مقام‌های آمریکایی شواهدی در این باره در اختیار ندارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت:‌‌«ما هنوز شواهد هدایت یا دخالت ایران در این حمله را مشاهده نکرده‌ایم ولی بدون شک روابط عمیقی وجود دارد.»

حماس هم به وال استریت ژورنال گفته که این گروه خودش این حملات را طراحی کرده است.

در این حال، مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائيل در ایالات متحده ایران را شریک حماس در این حملات عنوان کرده است.

آقای هرتزوگ یکشنبه گفت:‌ «ایران و حماس بخشی از محور مقاومت هستند، مقاومت علیه موجودیت کشور اسرائيل. آنها عضو یک ائتلاف هستند. تا جایی که به ما مربوط است، این یک ائتلاف به رهبری ایران است و ظن ما این است که ایران در حملات دخالت دارد.»

ایران دخالت در حمله حماس به اسرائيل را رد کرد

نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی نزد سازمان ملل متحد دست داشتن ایران در حملات شبه‌نظامیان حماس علیه اسرائيل را رد کرده است.

این نمایندگی یکشنبه با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی از فلسطینی‌ها اعلام کرد:‌ «ما در واکنش فلسطین مشارکت نداشته‌ایم و این کار صرفا به وسیله فلسطین صورت گرفته است.»

پیش‌تر، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابعی در حماس و حزب‌الله لبنان گزارش کرده بود که ایران در هفته‌های گذشته در برنامه ریزی برای اجرای این حملات نقش داشته است.

با این حال، دولت آمریکا گفته است به رغم روابط عمیق میان جمهوری اسلامی و حماس،‌ شواهدی در اختیار ندارد که نشان دهد ایران در این حملات شرکت داشته است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ اکتبر ۲۰۲۳