استاندار خراسان رضوی با ده‌ها سرمایه‌‌گذار ایرانی وارد کابل شد

واجد روحانی
بنا به این بیانیه،«هدف این سفر سه‌روزه که به دعوت سرپرست وزیر صنعت‌و‌تجارت صورت گرفته است، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری [بازرگانان ایرانی] در افغانستان و تقویت همکاری‌های تجاری، اقتصادی و ترانزیتی میان دو کشور» بوده است. 

وزارت صنعت و تجارت طالبان همچنین گفته است که دیدارهای متعددی با هئیت ایرانی انجام خواهد شد. 

مقام‌‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز درباره سفر این هیئت ایرانی به کابل اظهارنظر نکرده‌اند.  

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت‌وتجارت طالبان، اسفند‌ گذشته به ایران رفت و از بندر چابهار و شماری از کارخانه‌های ایران بازدید کرد. در ماه‌های اخیر، مقام‌های ایرانی و طالبان درباره استفاده از بندر چابهار و خط‌آهن خواف‌ــ‌هرات، برقرار شدن تسهیلاتی در گذرگاه‌های مرزی دو کشور و سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج معادن افغانستان، مذاکره کرده‌اند.   

بخش زیادی از مواد خام ضروری برای کارخانه‌های صنعتی افغانستان، از ایران تامین می‌شود. همچنین، در بیشتر استان‌های افغانستان کالاهای ایرانی همواره پرفروش‌ بوده‌اند. این در حالی است که در حکومت طالبان، توان خرید مردم پایین آمده است. 

در پی سرنگونی حکومت پیشین افغانستان به‌دست طالبان در اوت ۲۰۲۱، جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی کرده است که سطح تعامل و تماس خود را با طالبان افزایش دهد. تهران از پایان ماموریت نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان خرسند است و تسلط طالبان را در این کشور  به نفع خود می‌دانند.  

تهران می‌کوشد از بروز تنش در روابط خود با طالبان پرهیز کند، اما در دوران حکومت طالبان، نیروهای این گروه چندین درگیری مرزی با ایران ایجاد کرده‌اند و در یکی از این درگیری‌ها یک مرزبان ایرانی را چندین ساعت به اسارت گرفتند و به سمت مرزبانان ایرانی شلیک کردند. 

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۹ اکتبر ۲۰۲۳