ادامه افزایش قیمت ارز: دلار از ۵۳ هزار تومان عبور کرد

سه روز پس از حمله گروه مسلح حماس به شهرهای اسرائیل، بازار ارزهای خارجی در ایران همچنان صعودی است و قیمت دلار آمریکا از ۵۳ هزار تومان عبور کرده است.

وبسایت «بن‌بست» که قیمت ارزهای خارجی در ایران را رصد می‌کند، عصر روز دوشنبه ۱۷ مهر قیمت دلار آمریکا را ۵۳۵۰۰ تومان و قیمت یورو پول واحد اتحادیه اروپا را ۵۶۳۰۰ تومان اعلام کرده است.

با رسیدن قیمت دلار به بالای ۵۳ هزار تومان، رکورد قیمت این ارز در چهار ماه گذشته نیز شکسته شده است.

روز گذشته و در اولین واکنش بازار ایران به حمله گروه حماس به اسرائیل، قیمت دلار پس از سه ماه وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده و با رشدی عجیب به ۵۲ هزار تومان رسید.

امروز همچنین سایت «تجارت نیوز» از افزایش قیمت سکه بهار آزادی در ایران خبر داده و گزارش کرده بهای هر قطعه سکه بهار آزادی نیز به بیش از «۳۱ میلیون تومان» در بازار آزاد مبادلات طلا و سکه تهران رسیده است.

این در حالی است که پیش از آغاز درگیری‌ها در اسرائیل، سکه بهار آزادی در محدوده ۲۹ میلیون تومان معامله می‌شد.

افزایش سریع قیمت ارزهای خارجی در ایران در شرایطی است که به‌تازگی آمریکا با آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شدهٔ ایران نزد بانک‌های کره جنوبی موافقت کرده است.

تحلیل‌گران بر این باورند که تشدید مناقشات نظامی در نوار غزه عامل مهمی در جهت تغییر مسیر دلار تهران است. چرا که همواره با انتشار سیگنال‌های نگران‌کننده نسبت به موضوعات این‌چنینی، انتظارات تورمی افراد تحت‌تاثیر قرار گرفته و با رشد تقاضا در بازار، نرخ نیز رشد می‌کند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳