بیش از ۱۲۰ کنشگر مدنی خواستار آزادی فوری دکتر یاسر رحمانی راد شدند

بیش از ۱۲۰ نفر از کنشگران مدنی، وکلا، پزشکان و آسیب‌دیدگان اعتراضات سراسری ایران با انتشار بیانیه‌ای، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط دکتر یاسر رحمانی راد، پزشک درمانگر مجروحان اعتراضات سال گذشته، شدند.

یاسر رحمانی راد همچنان در بازداشت اداره اطلاعات سپاه پاسداران لرستان به‌سر می‌برد و امضاکنندگان این بیانیه از مسئولان حکومت جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا «فوراً به پرونده‌سازی غیرقانونی و غیرانسانی علیه او پایان دهند.»

امضاکنندگان، در ادامه، از هیئت حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل متحد در مورد ایران خواسته‌اند تا پرونده یاسر رحمانی راد را بررسی کند. آنها از سازمان‌های بین‌المللی پزشکی نیز خواسته‌اند که در یک فراخوان عمومی برای آزادی فوری دکتر رحمانی راد متحد شوند.

در میان امضاکنندگان این بیانیه نام شمار زیادی از آسیب‌دیدگان چشم در جریان اعتراضات سال گدشته، مادران دادخواه، فعالان سیاسی و زندانیان سابق سیاسی، پزشکان، فعالان حقوق بشر و همچنین گزارشگران حقوق بشر دیده می‌شود.

ارسال این نامه همزمان است با برگزاری جلساتی در ژنو از سوی کمیته حقوق بشر سازمان ملل طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۱۷ و ۱۸ مهر، برای بررسی کارنامه جمهوری اسلامی ایران در اجرای میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی.

در این جلسات که جمهوری اسلامی ۳۰ نفر را به عنوان نماینده خود برای شرکت در آن به ژنو اعزام کرده، قرار است هیئت حقیقت‌یاب پرسش‌هایی نیز در مورد سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» از نمایندگان ایران مطرح کند.

یاسر رحمانی‌ راد در آذر سال گذشته، همراه با بهنام اوحدی، روان‌پزشک، و همایون افتخاریان‌نیا، تکنیسین اتاق عمل، هنگام سفر به شهر مهاباد برای کمک به زخمی‌شدگان در تظاهرات بازداشت و پس از ۴۶ روز «زندان و شکنجه» به قید وثیقه آزاد شدند.

آقای رحمانی راد روز شنبه، ۱۴ مرداد امسال به دلیل انتشار یادداشتی درباره آسیب‌دیدگان چشم، بار دیگر، بر اساس احضاریه قبلی، در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان حاضر شد و همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.

امضاکنندگان بیانیه تازه، با تأکید بر اینکه دکتر یاسر رحمانی‌ راد یکی از پزشکانی است که به‌طور ویژه در زمان اعتراضات و پس از آن به مجروحان و آسیب‌دیدگان کمک می‌کرده، از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله «سازمان پزشکان بدون مرز» و «صلیب سرخ» و همچنین ارکان مسئول سازمان ملل متحد و «تمامی سازمان‌های پزشکی کشورهای دموکراتیک و توسعه‌یافته» خواسته‌اند تا در مورد چنین اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی سکوت نکنند.

پیش از این در دی‌ماه سال گذشته، فادیمه تونسر، عضو پارلمان ایالتی بادن وورتمبرگ آلمان اعلام کرده بود که کفالت سیاسی یاسر رحمانی‌ راد، پزشک عمومی، بهنام اوحدی روانپزشک به همراه همایون افتخاریان‌نیا، تکنیسین اتاق عمل را بر عهده گرفته و نامه‌ای برای دریافت اطلاعات از آن‌ها به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و نهادهای اروپایی و سازمان ملل ارسال کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳