علی خامنه‌ای دست داشتن رژیم ایران در حمله تروریستی حماس به اسرائیل را رد کرد

علی خامنه‌ای، رهبر رژیم اسلامی حاکم بر ایران در واکنش به حمله بامداد شنبه گذشته حماس به اسرائیل گفت، آنها که می‌گویند عملیات اخیر حماس علیه اسرائیل «کار غیر فلسطینی‌ها» است، دچار «محاسبه غلط» شده‌اند.

خامنه‌ای، سه‌شنبه ۱۸ مهر در سخنانی در دانشگاه افسری امام علی اشاره کرد که اسرائیل «هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده است.»

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر در فلسطین، دست داشتن ایران در حملات «حماس» علیه اسرائيل را رد کرد.

این نمایندگی ضمن تاکید بر «حمایت قاطعانه» جمهوری اسلامی از فلسطینی‌ها اعلام کرد:‌ «ما در واکنش فلسطین دخالتی نداشته‌ایم و این کار صرفا توسط خود فلسطین صورت گرفته است.»

پیشتر، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابعی در حماس و حزب‌الله لبنان، «از چراغ سبز مقامات امنیتی ایران» به عملیات «طوفان الاقصی» خبر داده بود.

بنا به گزارش این روزنامه، به نقل از منابع، «افسران سپاه پاسداران ایران از اوت گذشته برای برنامه‌ریزی عملیات رخنه هوایی، زمینی و دریایی که مهم‌ترین نقض مرزهای اسرائیل از سال ۱۹۷۳ است، با حماس همکاری کرده‌اند.»

منابع به وال استریت ژورنال گفتند که جزئیات عملیات طی جلسات متعدد در بیروت با حضور افسران سپاه و نمایندگان چهار گروه مسلح مورد حمایت ایران، از جمله حماس، که قدرت را در غزه در دست دارند، و همچنین حزب‌الله لبنان، مورد بررسی نهایی قرار گرفت.

گروه حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی مستقر در غزه، بامداد شنبه ۱۵ مهر طی عملیاتی با نام «طوفان الاقصی» هزاران موشک به خاک اسرائیل شلیک کردند و همزمان با رخنه به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی اطراف غزه، دست‌کم ۱۰۰۰ هزار نفر را کشته و شمار غیرمشخصی را هم به اسارات گرفتند.

در پی آن، دولت اسرائیل برای اولین بار پس از جنگ شش روزه در سال ۱۹۷۳ «وضعیت جنگی» اعلام کرد و با فراخواندن بیش از ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره به خدمت، حملات هوایی گسترده‌ای علیه نوار غزه انجام داد.

بنا به گزارش وزارت بهداشت فلسطین، دست‌کم ۷۰۴ فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل به غزه کشته شدند.

برگفته ای از سایت العربیه فارسی، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳