‍ دانشگاه پادگان نیست

 

علوی، وزیر اطلاعات، در گردهمایی مدیران حراست دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری که دو روز پیش در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به نقش اورژانسی حراست دانشگاهها تاکید کرده بود. سخنان او بیش از هرچیز بر این نکته صحه میگذارد که حراست دانشگاهها نه برای رسیدگی به امور دانشجویان و پیگیری مسایل آنان که شعبه هایی از وزارت اطلاعات و دستگاههای امنیتی هستند.
او در میان صحبتهایش گفته است:« توسعه چتر اطلاعاتی و رصد و اشراف اطلاعاتی و حفظ و صیانت از اساتید، دانشجویان و نخبگان در برابر نفوذ دشمنان ازجمله اقدامات ضروری مجموعه های حراست دانشگاه هاست.»
چنین سخنانی، در حالیکه صدها دانشجو در سراسر کشور تحت فشارهای امنیتی و قضایی هستند و یا در زندانها بسر میبرند و اساتید مستقل و متعهد به مسایل اجتماعی از دانشگاهها حذف میشوند، پیام روشنی برای دانشجویان در بر دارد: که تبدیل دانشگاه به بنگاه امنیتی- نظامی را تصویر میکنند.
برای دانشجویان و دانشگاهیانِ مستقل از قدرت روشن است که حراست وظیفه ی خود را همواره در سرکوب دانشجویان و همدستی با نهادهای امنیتی برای پیش بردن پروژه های اقتصادی و ایدئولوژیک حاکم میدانسته و در انجام آن کوتاهی نکرده است.