احتمال آغاز جنگ تمام عیار در غزه؛ اسرائیل خواستار تخلیه اجباری شمال غزه شد

ملانی جولی وزیر خارجه کانادا در یک پیام ویدئویی نسبت به خشونت میان اسرائیل و حماس هشدار داد و نوشت: غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی شایسته زندگی در صلح و امنیت هستند. بعد از حمله حماس به غیرنظامیان در اسرائیل، دولت اسرائیل علیه حماس اعلام جنگ کرد.

یک روز بعد از وزیر خارجه آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده هم به اسرائیل سفر کرد. وزیر دفاع آمریکا با همتای اسرائیلی خود دیدار می‌کند. مقامات آمریکا برای حمایت از اسرائیل در حق دفاع از خود مقابل حملات حماس، به اسرائیل سفر کرده‌اند.

چند ساعت بعد از اینکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی در تهدیدی ضمنی گفته احتمال دارد«جبهه‌های جدید» علیه اسرائیل باز شود،‌ حسین امیرعبداللهیان در بیروت با حسن نصرالله دیدار کرد.

از زمان جنگ اسرائیل با حماس، تنش‌هایی بین حزب الله در جنوب لبنان با مرز شمالی اسرائیل گزارش شده است.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، واکنش این نهاد برای لغو درخواست انتقال مردم شمال غزه را «شرم آور» نامید و گفت این دستور ارتش «اقدامی جهت کاهش آسیب به غیرنظامیان» است. ارتش اسرائیل می‌گوید حماس از مردم به عنوان سپر انسانی «سوءاستفاده» می‌کند. سازمان ملل خواستار لغو این دستور شده است.

سازمان ملل می‌گوید فرمان اسرائیل برای تخلیه شمال غزه، می‌تواند «یک وضعیت وخیم» را «به شرایط فاجعه‌باری» در آنجا تبدیل کند و خواستار لغو آن شد.

ارتش اسرائیل می‌گوید حماس از مردم به عنوان سپر انسانی «سوءاستفاده» می‌کند و از مردم خواسته برای امنیت‌شان شمال غزه را ترک کنند.

مقامات حماس در نخستین واکنش به فرمان تخلیه شمال غزه توسط اسرائیل، آن را «جنگ روانی» ارتش اسرائیل نامیدند و خواستار نادیده‌گرفتن آن توسط مردم غزه شدند. ارتش اسرائیل بامداد جمعه در اطلاعیه‌ای به ساکنان شمال غزه ۲۴ ساعت فرصت داد تا منطقه را ترک کنند. حدود یک میلیون نفر در این منطقه ساکن هستند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بیروت ضمنی تهدید کرد که در صورت تداوم حملات اسرائیل علیه غزه، «گشودن جبهه‌های دیگر یک احتمال واقعی است.»

اظهارات بامداد جمعه او در حالی است که مقامات تهران تاکنون هرگونه همکاری در موج جدید حملات حماس را رد کرده‌اند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه اعلام کرد که این سازمان تخلیه اجباری کل جمعیت شمال غزه را که حدود۱.۱ میلیون نفر است، بدون پیامدهای انسانی مخرب غیرممکن می‌داند.

دوجاریک گفت که این دستور، که توسط ارتش اسرائیل صادر شده است، همچنین شامل تمام کارکنان سازمان ملل و کسانی است که در تأسیسات سازمان ملل پناه گرفته‌اند، از جمله مدارس، مراکز بهداشتی و کلینیک ها.

او گفت که سازمان ملل متحد قویاً درخواست می‌کند که این دستور لغو شود تا از آنچه که می تواند یک تراژدی را به یک وضعیت فاجعه بار تبدیل کند، اجتناب شود.

تبریک امیرعبداللهیان به «مقاومت» و اعلام احتمال بازگشایی جبهه‌های جدید علیه اسرائیل
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که پس از ناکامی در سفر به سوریه، به بیروت رفته در بدو ورود به لبنان، در یک کنفرانس خبری حمله حماس به اسرائیل را به «مقاومت» تبریک گفت.

حسین امیرعبداللهیان همچنین با اعلام حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی از «گروههای مقاومت» تصریح کرد: «همانطور که به مقامات غربی هم گفتم، در صورت تداوم جنگ و ادامه محاصره غزه، احتمال هر اقدامی از سوی سایر جریان‌های مقاومت وجود دارد.»

مقامات جمهوری اسلامی با وجود اعلام علنی حمایت از گروههای فلسطینی، هرگونه مشارکت در حملات اخیر حماس به اسرائیل را رد کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳