اروپا تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران را حفظ کرد

شورای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام‌های محدود کننده علیه جمهوری اسلامی را ذیل تحریم‌های منع اشاعه پس از روز موسوم به روز انتقال برجام (۱۸ اکتبر) حفظ می‌کند.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه ۲۵ مهر منتشر شد، آمده است که طبق ارزیابی شورای اروپا دلایل معتبری برای خودداری از لغو این محدودیت‌ها بر اساس آن‌چه در برجام پیش‌بینی‌ شده بود وجود دارد.

توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شامل یک سری از لغو محدودیت‌ها موسوم به بندهای غروب است که بر اساس آن، قرار بود محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی کاهش یابد.

جمهوری اسلامی این توافق را به طور گسترده نقض کرده است. از جمله، تهران میزان مجاز ۳/۶۷ درصدی غنی‌سازی مندرج در برجام را رعایت نکرده و اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد است.

شورای اروپا تصمیم گرفت تحریم‌هایی که در ابتدا از سوی سازمان ملل متحد علیه افراد و نهادهای دخیل در فعالیت‌های مرتبط با توسعه موشک‌های هسته‌ای یا بالیستیک جمهوری اسلامی یا افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع شده بود، همچنان به قوت خود باقی بمانند.

این شورا موافقت کرد اقدامات بخشی و فردی را که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا وجود دارند، به ویژه اقدامات مربوط به اشاعه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را حفظ کند.

اتحادیه اروپا تاکید دارد که این اقدامات به معنای اعمال تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه جمهوری اسلامی نیست. علاوه بر این، تغییری در وضعیت آن دسته از تحریم‌های اتحادیه اروپا که قبلا بر اساس برجام لغو شده بودند، صورت نخواهد گرفت.

روز ۱۴ مهر جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد سه کشور اروپایی عضو برجام قصد دارند تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی را که بر اساس این توافق روز ۱۸ اکتبر لغو می‌شوند، حفظ کنند.

بورل در بیانیه‌ای گفت بر اساس اعلام سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا، ایران از سال ۲۰۱۹ به تعهدات خود در قالب برجام پای‌بند نبوده است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد که توافق برجام را تایید کرده بود، قرار بود در ۱۸ اکتبر سال جاری منقضی شود.

این تحریم‌ها برای آن وضع شده که تهران فعالیتی در راستای توسعه موشک‌های بالیستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد.

همچنین این تحریم‌ها جمهوری اسلامی را از خرید و فروش یا انتقال پهپادها و اجزای آن که قادر به پرواز بیش از ۳۰۰ کیلومتر هستند، منع کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳