ضرب‌وشتم سارا شمسایی، نقاش و زندانی سیاسی سابق در خیابان

«سارا شمسایی»، هنرمند نقاش ۳۳ ساله که ۴مهر۱۴۰۱، در اعتراضات به قتل حکومتی «مهسا (ژینا) امینی» دستگیر و به مدت ۴۸ روز بازداشت بود، در شبکه اجتماعی «ایکس»، خبر از تهدیدات مداوم و در نهایت ضرب‌وشتم خود در خیابان در روز سه‌شنبه ۲۵مهر۱۴۰۲ داد.

خانم شمسایی با اشاره به اینکه در مدت زمان  ۴۸ روزه حبس خود، ۲۷ روز را در اعتصاب غذا بوده و پس از آزادی «تهدیدهایی در قالب مخالفین حکومت» و «مستقیم در دادگاه»، دریافت کرده نوشت: «درحالی‌که در تهران، منتظر اسنپ بودم، دو نفر موتورسوار پیچیدن جلوم. اول فکر کردم خفت‌گیرن، اما همون‌جا یکیشون از موتور پیاده شد و به سمتم حمله کرد و شروع کرد کتک زدنم و منو انداخت روی زمین و به‌طرز وحشیانه‌ای می‌کشید روی زمین».

این زندانی سیاسی در ادامه تاکید کرد با اینکه کیف و تلفن همراه او در سمت دیگری روی زمین افتاده بود، افراد مهاجم به آن‌ها دست نزدند.

خانم شمسایی با انتشار تصاویری از صورت، دست و پای خود و با اشاره به سالگرد «امین بذرگر»، کشتی‌گیر فرنگی‌کار شناخته شده ایران و از دوستان «نوید افکاری» نوشت: «توی یه کابوس سیاه و ترسناک داریم زندگی می‌کنیم که هرچقدرم داد بزنیم کسی صدامون رو نمی‌شنوه و هر لحظه ممکنه با یک چشم به هم زدن نیست و نابود بشیم و هیچ‌کسی هم خبردار نشه».

اشاره سارا شمسایی به ماجرای ناپدید شدن امین بذرگر در مرداد۱۴۰۰ است. او یک روز پیش از ناپدید شدن، در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از نوید افکاری نوشته بود: «سکوت ما خیانت است».

مهر۱۴۰۱، نیروهای امنیتی به خانواده امین بذرگر خبر دادند که بقایای جسد او که شامل چند استخوان بوده، در کوهی در شیراز پیدا شده است.

فشار و تهدید فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران و خارج از ایران، خاصه در یک سال گذشته به شکل‌های مختلف افزایش یافته است.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳