ناصر سرگران، وکیل نابینا و فعال حقوق افراد دارای معلولیت بازداشت شد

فشار بر فعالان حقوق افراد دارای معلولیت در ایران بیشتر می‌شود. در پی احضار مدیران «کمپین معلولان» به وزارت اطلاعات و اعتراضات سراسری معلولان، ناصر سرگران حقوق‌دان نابینا را هم بازداشت کردند. اتهامات او اعلام نشده است.

بنا به گزارش «کمپین معلولان» در شبکه اجتماعی اکس، نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۹ مهر ناصر سرگران، وکیل دادگستری، مدرس دانشگاه و فعال حقوق افراد دارای معلولیت را در شهر سقز بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد در سنندج منتقل کردند.

از دلایل بازداشت و اتهامات انتسابی علیه ناصرسرگران اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

ناصر سرگران که ۳۶ سال سن دارد از جمله فعالان حقوق افراد دارای معلولیت است که معتقدند معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست.

ناصر سرگران قربانی انفجار مین باقی‌مانده از جنگ در سال ۱۳۷۲ و نابینای مطلق است. او دکترای حقوق بین‌الملل از دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه، مترجم و عضو هیئت مدیره مؤسسه رفاه نابینایان سقز است. تز دکترای او نیز در مورد حق دسترسی قربانیان مین به خدمات توان‌بخشی بود.

او دو کتاب را نیز در زمینه حقوق بین‌الملل به نام‌های «نافرمانی از شورای امنیت» و «مناطق امن، واکنشی به وطن‌گریزی توده‌ای» از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است. کتاب نخست در سال ۱۳۹۷ و کتاب دوم در سال ۱۳۹۸ منتشر شدند.

تلاش برای تأسیس مؤسسه نابینایان سقز برای نخستین بار در ایران یکی از اقدامات سرگران بود. این مؤسسه با کمک‌های مردمی و دولتی در سقز تأسیس شده و بیش از ۱۰۰ عضو دارد. ساختمان مستقل مؤسسه نابینایان سقز نیز با کمک نهادهای شهری و استانی (کردستان) در سال ۱۳۹۵ بهره‌برداری شد.

در این مؤسسه کلاس‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون به منظور توانمندسازی افراد نابینا و کم‌بینا برگزار می‌شود.

ناصر سرگران پیشتر، از در اختیار قرار ندادن بودجه لازم برای حمایت از افراد دارای معلولیت انتقاد کرده بود.

مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۳ «قانون حمایت از حقوق معلولان» را تصویب کرد. ماده ۲۷ این قانون دولت را مکلف می‌کند تا «کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند» اما این قانون تاکنون اجرا نشده است.

عمل نکردن به این قانون مبنای اعتراضات ماه‌های اخیر معلولان، خانواده‌ها و حامیان آن‌ها در نقاط مختلف ایران بوده است.

در روز یکشنبه ۱۶ مهر اعتراضات کوچک اما سراسری برگزار شد. این ششمین اعتراض سراسری جامعه معلولان ایران بود که می‌خواهند هر ماه یک روز به اعتراضات خود ادامه دهند تا این‌که دولت را به اجرای قوانین کشور وادار کنند.

در هفته گذشته مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بهروز مروتی، مدیر و لیلا میرخوشحال، ادمین کمپین معلولان را احضار کردند. آن‌ها همچنین خانه این دو فعال دارای معلولیت را مورد تفتیش قرار داده و وسایل شخصی‌شان را هم جمع‌آوری کردند.

کمپین معلولان در ۲۴ مهرماه نوشت بهانه احضار این دو، «مدرسه پرتو» بوده است. این مدرسه با شعار «مدرسه ترویج و حمایت‌گری»، فعالیت‌های مختلف در فضای مجازی دارد، از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳