ورود نخست‌وزیر بریتانیا به تل‌آویو؛ اسرائیل می‌گوید یکی از سران شبه‌نظامیان فلسطینی را کشته‌است

شناسایی جسد دو گروگان اسرائیلی
رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که ارتش این کشور جسد دو تن دیگر از اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه را یافته است.

دو جسد بدست آمده متعلق به نویا دان، یک دختر ۱۲ ساله ناتوان جسمی و ذهنی و مادربزرگش، کارملا بودند که روز ۱۵ مهر در حمله حماس به غزه ربوده شدند.

مادر نویا در این روز بارها آخرین پیام صوتی دخترش را که برای او با واتس‌اپ فرستاده بود، شنیده و منتظر خبری خوش از بازگشت دختر و مادر خود بود.

این سخنگو بامداد پنجشنبه گفت اکنون اطمینان داریم که دست‌کم ۲۰۳ فرد ربوده شده در غزه داریم و نهادهای قانونی کشور به طور رسمی با خانواده آن‌ها در تماس هستند.

آسیب‌دیدن مجسمه قاسم سلیمانی در مرز لبنان و اسرائیل
شبکه تلویزیونی المیادین، از رسانه‎‌های هم‌سو با حزب‌الله لبنان، اعلام کرد در حمله هوایی اسرائیل به بخشی از مناطق مرزی، مجسمه قاسم سلیمانی هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

حزب‌الله لبنان، از حدود دو سال و نیم پیش تندیس فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه را در نزدیکی روستای «کلا»، در نزدیکی مرز اسرائیل، نصب کرده بود.

برخی مقامات ایرانی و هیئت‌های جمهوری اسلامی در سفرهای خود به جنوب لبنان در کنار این مجسمه حضور می‌یافتند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در پاسخ به حملات راکتی حزب‌الله و سایر «عوامل دشمن» از جنوب لبنان، این مناطق را هدف قرار داده است.

بازداشت ده‌ها فلسطینی در کرانه باختری به ظن ارتباط با شبه‌نظامیان
به گزارش رسانه‌های اسرائیل نیروهای امنیتی این کشور در شبانه روز اخیر افراد بیشتری از فلسطینی‌ها را در شهرهای مختلف کرانه باختری، به ظن عضویت در یگان‌های نظامی سازمان‌های فلسطینی یا به ظن کوشش برای بحرانی کردن اوضاع در این بخش‌ها، بازداشت کرده‌اند.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، در فاصله چهارشنبه شب تا بامداد پنجشنبه یکصد فلسطینی در این مناطق بازداشت شدند. شیخ حسن یوسف عضو ارشد حماس، که ساکن شهر رام‌الله بود هم در بین بازداشتی‌ها است.

همزمان منابع فلسطینی از کشته شدن ۳ فلسطینی در ساعات بامدادی روز پنجشنبه در کرانه باختری خبر دادند.

حماس تأیید کرد در بمباران‌های اسرائیل در بامداد پنجشنبه ۲۷ مهر در باریکه غزه، جمیله عبدالله طه الشانطی، عضو دفتر سیاسی این سازمان کشته شده است.

جمیله الشانطی اولین زن عضو دفتر سیاسی حماس و همسر عبدالعزیز الرنتیسی از پایه‌گذاران حماس بود.

عبدالعزیز الرنتیسی خود در سال ۲۰۰۴ میلادی، در زمانی که حملات وسیع بمب‌گذاری علیه اسرائیل کشته‌های بسیاری در شهرهای این کشور برجای می‌گذاشت، در عملیات نیروی هوایی اسرائیل در غزه کشته شد.

کشته‌شدن یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان فلسطینی در حمله هوایی اسرائیل به رفح
اسرائیل می‌گوید رفعت ابوهلال، فرمانده شاخه نظامی «کمیته‌های مقاومت مردمی»، سومین گروه شبه‌نظامی فعال در نوار غزه را کشته است.

ارتش اسرائیل گفته در پی دریافت اطلاعاتی از شین‌بت، سرویس امنیت داخلی این کشور، یک حمله هوایی را به شهر رفح در جنوب نوار غزه ترتیب داده و آقای ابوهلال را کشته است.

ریشی سوناک در نخستین بخش از سفرش به خاورمیانه وارد اسرائیل شد.

نخست‌وزیر بریتانیا قرار است در گفت‌و‌گو با مقام‌های اسرائیلی، برای تسهیل گشوده‌شدن راه‌های کمک‌رسانی به مردم غیرنظامی غزه رایزنی کند.

آقای سوناک در آستانه سفرش تصریح کرده‌بود که حادثه انفجار بیمارستان الاهلی غزه،‌ باید رهبران منطقه و جهان را گرد هم آورد تا از تکرار چنین فجایعی و تشدید درگیری‌ها،‌ ممانعت کنند.

آقای سوناک بلافاصله پس از ورود به اسرائیل،‌ با انتشار پستی روی شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق، نوشت: «در اسرائیل هستم؛ کشوری عزادار. من هم سوگوارم و در کنار شما در مقابل تروریسم؛ امروز و همیشه.»

نخست‌وزیر بریتانیا، پیام خود را با کلمه «همبستگی» به زبان عبری تمام کرده است.

کناره‌گیری اعتراضی یکی از مدیران وزارت خارجه آمریکا
یکی از مدیران وزارت خارجه آمریکا، که در آژانس مسئول انتقال تسلیحات به متحدان آمریکا مشغول به کار بود،‌ استعفا کرد.

جاش پاول دلیل این کار را،‌ اعتراض به آنچه «تصمیم دولت برای تعجیل انتقال تسلیحات به اسرائیل» خوانده، اعلام کرد.

آقای پاول که در دفتر روابط سیاسی- نظامی وزارت خارجه آمریکا، مدیر بخش ارتباط با کنگره بود، با انتشار نامه‌ای گفته: «نمی‌توانم از مجموعه‌ای از سیاست‌های کلان، شامل تسریع انتقال سلاح به یک طرف درگیری حمایت کنم؛‌ سیاست‌هایی که به اعتقاد من کوته‌بینانه، مخرب، غیرمنصفانه و در تضاد با ارزش‌های مورد حمایت علنی ما هستند.»

آقای پاول در ادامه نوشته در عین حالی ‌که شرارت و پلیدی حماس را تأیید می‌کند، همزمان معتقد است که واکنش اسرائیل، «تنها به تعمیق آلام اسرائیلی‌ها و فلسطینیان منجر خواهد شد.»

ادامه عملیات ارتش اسرائیل در غزه
ارتش اسرائیل می‌گوید در طول شب و روز گذشته «صدها زیرساخت شبه‌نظامیان حماس» را نابود کرده است.

در پستی که پنجشنبه ۲۷ مهرماه روی شبکه ایکس، توئیتر سابق،‌ منتشر شده، ارتش اسرائیل، ضمن اشاره به نابود کردن چندین سایت شلیک موشک‌های ضد تانک، تونل‌ها و زیرساخت‌های اطلاعاتی، و مقرهای عملیاتی، تصریح کرده که «بی‌وقفه به حملاتش در تمام نوار غزه» ادامه خواهد داد.

در ادامه همین پست، از کشته‌شدن ۱۰ شبه‌نظامی حماس هم خبر داده شده است.

هشدار روسیه درباره گسترش بحران غزه
وزیر خارجه روسیه درباره احتمال جدی گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه هشدار داد.

سرگئی لاوروف با هشدار درباره خطر کشیده‌شدن درگیری‌های غزه به منطقه،‌ گفت که کشورش در حال گفت‌و‌گو و رایزنی با ترکیه است.

آقای لاوروف همچنین «تلاش‌ها برای مقصر جلوه دادن ایران در بحران غزه» را، تحریک‌آمیز خواند.

«۳۰۰ نفر» در تجمع اعتراضی به دعوت یهودیان ضد جنگ در ساختمان کنگره آمریکا بازداشت شدند
گزارش‌ها حاکی است که در جریان تجمع اعتراضی صدها نفر که روز چهارشنبه به دعوت یهودیان ضد جنگ به داخل ساختمان کنگره آمریکا رفته بودند، در حدود ۳۰۰ نفر بازداشت شدند.

این تجمع به دعوت دو گروه یهودی به نام‌های «صدای یهودی برای صلح» و « اگر نه اکنون» برای درخواست آتش‌بس فوری در جنگ بین اسرائیل و حماس درغزه برگزار شد.

نیویورک تایمز می‌گوید٬ حدود۴۰۰ نفر از تظاهرکنندگان وارد بخشی از ساختمان کنگره آمریکا شده و شعارهایی مانند: «آتش‌بس همین الان» سر دادند و به زبان‌های عبری و انگلیسی آواز خواندند.

تظاهرات در ساختمان‌های کنگره مجاز نیست.

سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی تخمین می‌زنند که حدود ۳۰۰ نفر از معترضان به جنگ اسرائیل و حماس دستگیر شده‌اند.

پلیس واشینگتن دی سی هنوز گزارشی از تعداد بازداشتی‌ها این تجمع ارائه نکرده است.

تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «یهودیان می‌گویند آتش‌بس فوری» و «بگذارید غزه زندگی کند».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳