بایدن: هدف حمله حماس برهم زدن عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل بود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، می‌گوید حمله روز شنبه هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، با هدف ایجاد اختلال در عادی‌سازی روابط بین اورشلیم و ریاض انجام شد.

به گزارش رویترز، او روز جمعه در سخنانی که در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی انجام داد، ادعا کرد که عربستان سعودی خواهان به‌رسمیت‌شناختن اسرائیل و نزدیک شدن به آن‌ کشور بوده است.

بایدن افزود: «یکی از دلایلی که حماس علیه اسرائیل اقدام کرد، این بود که آن‌ها می‌دانستند می‌خواهم با ریاض مذاکره داشته باشم. فکرش را بکنید؛ سعودی‌ها می‌خواستند اسرائیل را به رسمیت بشناسند.»

عربستان سعودی برخلاف برخی از کشورهای مسلمان و همسایه‌ که در سال ۲۰۲۰ تحت‌‌نظر دولت دونالد ترامپ با اسرائیل رابطه برقرار کردند، از این روش پیروی نکرد و گفت که ابتدا باید به اهداف تشکیل کشور فلسطین پرداخت.

عادی‌سازی رابطه اسرائیل با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی، از اولویت‌های اصلی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر ماه ژوئن به ریاض بود؛ اگرچه او همان زمان هم اذعان کرد که نباید به‌زودی انتظار پیشرفتی داشت.

بلینکن پس از حمله حماس، روز هشتم اکتبر به سی‌ان‌ان گفت: «تعجبی ندارد که بخشی از انگیزه (حمله) ممکن است مختل کردن تلاش‌ها برای نزدیک کردن عربستان سعودی و اسرائیل باشد.»

جو بایدن هم در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس که یکشنبه گذشته پخش شد، گفت که چشم‌انداز عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو «هنوز زنده است، اما زمان می‌برد».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آن مصاحبه گفت‌: «تشکیلات فلسطینی باید پابرجا بماند و ایجاد راهی برای رسیدن به کشور فلسطین ضروری است.»

راه‌حل «دو کشور مستقل» که با استقبال جامعه بین‌الملل روبه‌رو شد – اما بنیامین نتانیاهو به اجرای آن تمایلی ندارد – به فلسطینیان ساکن غزه و کرانه باختری رود اردن، امکان می‌دهد که کشور مستقل خود را داشته باشند.

با این حال، رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به آنچه روی داد، می‌گوید انتظار ندارد اسرائیل بلافاصله راه‌حل دو‌کشوری را دنبال کند. به گفته او، اسرائیل می‌داند که بخش زیادی از مردم فلسطین با حماس و حزب‌الله هم‌نظر نیستند.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پیش‌تر در گفت‌و‌گوی اخیر خود با شبکه خبری فاکس‌نیوز، تایید کرده بود که عربستان سعودی روزبه‌روز به مرحله عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود. با این حال، او و سایر مقام‌های ارشد این کشور همواره تاکید کرده‌اند که پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، در نهایت مستلزم تامین حقوق فلسطینی‌ها است.

شاهزاده محمد بن سلمان، روز جمعه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر)، نیز در افتتاحیه نخستین اجلاس مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) بر حمایت عربستان سعودی از تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل عادلانه در مسئله فلسطین و ایجاد کشور فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷، تاکید کرد.

ولیعهد عربستان سعودی بار دیگر هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگ پیکارجویان حماس با اسرائیل را «قاطعانه» محکوم کرد و گفت از تشدید خشونت‌ها در غزه که مردم بی‌گناه تاوان آن را می‌پردازند، متاسف است.

او روز پنجشنبه در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل‌ سازمان ملل متحد، نیز بر جلوگیری از گسترده‌تر شدن دامنه درگیری‌های غزه تاکید کرد و خواستار آماده‌سازی فضا برای بازگشت ثبات در غزه شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳